Scooterproducent Asian Gear International breidt verder uit door overname activiteiten branchegenoot Hodi on Wheels

De Nederlandse scooterproducent Asian Gear International (‘Asian Gear’) uit Roelofarendsveen heeft de activiteiten van de tevens Nederlandse scooterproducent Hodi on Wheels B.V. (‘Hodi on Wheels’) overgenomen. Het is de tweede overname van Asian Gear in korte tijd, waardoor de onderneming een gooi doet naar het Nederlands marktleiderschap. Door de overname ontstaat een groep van Nederlandse scooterproducenten met circa 30 medewerkers en een gezamenlijke omzet van 16 miljoen euro en een marktaandeel van in totaal 22%.

Asian Gear is bekend van het eigen scootermerk Asian Gear Motors (‘AGM’). De scooterproducent heeft met de Amsterdamse participatiemaatschappij MKB Fonds in 2015 een ‘buy and build’-strategie opgezet. Als onderdeel van deze strategie fuseerde de scooterproducent in september 2016 met de eveneens Nederlandse scooterproducent BTC, die het gelijknamige scootermerk voert. De twee merknamen zijn naast elkaar blijven bestaan.

AGM-oprichter Robert Olsthoorn en BTC-oprichter William van der Stappen voeren samen de directie van de groep. Door overname van de activiteiten van Hodi on Wheels is de volgende stap gezet in de buy and build strategie. Met de stap breidt Asian Gear haar marktaandeel op de scootermarkt (brom- en snorfietsen) opnieuw aanzienlijk uit.

Synergievoordelen
Scooterproducent Hodi on Wheels uit Veenendaal is in 2009 opgericht door Aart Diepeveen en Arno Hoorn. De onderneming bedient de Europese markt met het eigen scootermerk ‘Turbho’ en is daarnaast distributeur van onder andere het scootermerk TGB. Deze activiteiten worden door de directie van Hodi on Wheels overgedragen aan Asian Gear. Bij Hodi on Wheels zijn zeven personen werkzaam, de huidige werkgelegenheid blijft volledig behouden.

Robert Olsthoorn vertelt over deze overname: “Met de combinatie van scootermerken als AGM, BTC, Turbho en TGB nemen we met circa 22% marktaandeel een absolute nummer 2 positie in op de Nederlandse scootermarkt. Er werden in 2016 ruim 64.000 brom- en snorfietsen verkocht in Nederland en de markt groeit. Doordat we nu Nederlandse scootermerken onderbrengen bij één organisatie kunnen we dealers een breder assortiment aanbieden. Daarnaast realiseren we verschillende synergiën en schaalvoordelen. Deze komen bijvoorbeeld tot stand door inkoopvoordelen in China en voorraadoptimalisatie tussen de ondernemingen.

Aantrekkelijk alternatief
De scootermerken die nu onderdeel uit maken van Asian Gear zijn een aantrekkelijk alternatief voor relatief dure modellen van onder andere Italiaanse producent Piaggo (bekend van de ‘Vespa’). Met de toevoeging van de merken van Hodi on Wheels verbetert de concurrentiepositie van Asian Gear aanzienlijk. Olsthoorn: “Wij bieden de consument nu een nog breder scala aan betaalbare brom- en snorfietsen. Ook internationaal zetten we in op groei en door de overname van Hodi on Wheels hebben we een nog sterker fundament om deze stap te maken.

AGM is het grootste Nederlandse scootermerk. Het nieuwe merkenportfolio van Asian Gear vormt een nog sterker blok tegen buitenlandse scooterproducenten zoals Piaggio uit Italië en SYM en Kymco uit Taiwan,” aldus Thomas Wals van MKB Fonds. “Wij zijn er trots op dat we als participatiemaatschappij in het Nederlandse MKB een bijdrage hebben kunnen leveren aan het opzetten van deze ‘buy and build’-strategie van Asian Gear, waardoor er zowel nationaal als internationaal een prominente speler is ontstaan.