Familiebedrijf Van Uden Kaarsen verkocht aan MBI-kandidaat Stephan Snijders

Het familiebedrijf Van Uden Kaarsen B.V. komt na ruim dertig jaar in nieuwe handen. Broers Roan en Maurice van Uden hebben het internationaal actieve Brabantse bedrijf via een Management Buy-In verkocht aan koper Stephan Snijders. Marktlink Fusies & Overnames begeleidde de aankoop.

In 1985 begon Jos van Uden met zijn vrouw in Schijndel een kaarsenfabriek, die hoofdzakelijk was toegespitst op de kerkelijke markt. Enkele jaren later werd een gerichte overname afgerond, waardoor de kaarsenfabriek een breder afzetgebied kreeg. Nog altijd is de kerkelijke markt belangrijk voor Van Uden Kaarsen, alhoewel dit tegenwoordig vooral geldt voor de markt buiten de landsgrenzen. Anno 2017 wordt nog altijd veertig procent van de omzet in deze sector gerealiseerd.

Na het overlijden van Jos van Uden in 2002 kwam het bedrijf in handen van zoons Roan en Maurice. Daar waar Maurice verantwoordelijk was voor de productie, hield Roan zich hoofdzakelijk bezig met verkoop, marketing, automatisering, strategie en optimalisatie. In de loop der jaren zetten de ondernemers een gestroomlijnd productiebedrijf neer en groeide het eigen merk ‘Q-Lights®’ uit tot een begrip in de horecabranche. Van Uden Kaarsen heeft ongeveer 15 medewerkers, die een tal van productvarianten produceren. De firma verkoopt goederen, zowel binnen als buiten de EU.

Verkoopwens
De heren Van Uden zijn respectievelijk 30 en 27 jaar betrokken bij Van Uden Kaarsen. Hoewel er genoeg mogelijkheden zijn voor het bedrijf, gaven de broers zelf aan toe te zijn aan nieuwe uitdagingen. Na een kort verkoopproces heeft de heer Stephan Snijders 100% van de aandelen overgenomen. Voor Snijders bleek Van Uden Kaarsen een perfecte fit. Vanwege zijn internationale achtergrond bij diverse productiebedrijven waaronder CSM Biochemicals en FrieslandCampina en een aantal jaar als zelfstandige gericht op procesoptimalisatieprojecten, was ook de huisbankier Rabobank snel overtuigd van de overname.

Snijders komt binnen in een goed geolied bedrijf. Toch blijven de verkopende broers de eerste periode nauw betrokken bij het bedrijf om tot een goede overdracht te komen. “De heren Van Uden hebben intern de processen goed geprofessionaliseerd. Het bedrijf zelf is klaar om de volgende stap te maken. We houden vast aan de huidige sterktes en klantrelaties. Daarnaast kijken we hoe we de positie van Van Uden Kaarsen in de horeca verder kunnen laten groeien en of we de producten kunnen vernieuwen of introduceren in aanpalende markten. Doel is dat we Van Uden Kaarsen laten groeien naar een allround internationale speler in de business to business-markt voor kaarsen.

Gunfactor
Als vanzelfsprekend toonden ook strategische kopers interesse in Van Uden Kaarsen. Echter zorgde de persoonlijke klik, zijn kennis, gedrevenheid en gunfactor ervoor dat de branchevreemde Stephan Snijders uiteindelijk de koper werd. Jan Dijkmans, overnameadviseur bij Marktlink, begrijpt deze keuze: “Emotie is een heel belangrijk aspect bij bedrijfsoverdracht van familiebedrijven. Het feit dat Stephan snel kon schakelen en afspraken nakwam, nam onzekerheid bij de verkopers weg. Daarnaast blijft in deze constructie de naam ‘Van Uden Kaarsen’ bestaan en is continuïteit voor het personeel, klanten en leveranciers gewaarborgd. Essentiële punten voor veel verkopers.