Home Regio Haarlem PERSBERICHT: Flashmobs voor kraanwater een succes

PERSBERICHT: Flashmobs voor kraanwater een succes

0

De Dopper start ontwerpwedstrijd voor duurzame waterfles

Flashmob voor kraanwater 1.3 Foto Ivar WaleveldMet drie succesvolle ‘flashmobs voor kraanwater’ is op zondag 3 januari De Dopper gelanceerd. Dit is een initiatief van creatievencollectief Harlem Legacy om kraanwater als nr. 1 dorstlesser te promoten en om met heel veel anderen het ideale waterflesje te ontwerpen. Honderden mensen dansten op de Nieuwmarkt in Amsterdam, het Neude in Utrecht en de Grote Markt in Haarlem om dit initiatief te ondersteunen.

“De opkomst van de flashmobs was boven verwachting, echt te gek”, zegt bedenker van De Dopper, Merijn Everaarts. “We hebben de afgelopen weken via internet mensen opgeroepen om een gezamenlijk statement te maken voor kraanwater en het milieu. In Nederland belanden per dag minimaal 500.000 plastic flesjes bij het afval. Wij vinden het een heel goed voornemen voor 2010 om gewoon te stoppen met die verspilling. Dat scheelt mensen trouwens ook nog eens veel geld, want een halve liter kraanwater kost zo goed als 0 cent.”

Ontwerpwedstrijd

Met de flashmob op 3 januari is ook het startschot gegeven voor een bijzondere ontwerpwedstrijd. De Dopper zoekt hét ideale waterflesje. Het uiteindelijk flesje moet hervulbaar, duurzaam en/of biologisch afbreekbaar zijn. Veel herbruikbare flesjes en bidons zijn, met name voor jongeren, niet aantrekkelijk genoeg. Iedereen kan bijdragen aan het verzinnen en vormgeven van een flesje waar je lekker uit drinkt en graag mee gezien wordt. Ontwerpers en andere creatieve denkers kunnen via www.dedopper.nl hun bijdrage leveren. De site dient als podium voor alle ontwerpen. De initiatiefnemers van De Dopper, een flessenproducent en sitebezoekers bepalen de winnaar.

Goed doel

Schoon drinkwater is in Nederland de normaalste zaak van de wereld, maar dat is lang niet overal het geval. Daarom kunnen Nederlanders via www.dedopper.nl een donatie doen aan Simavi, een stichting die werkt aan schoon drinkwater voor moeders over de hele wereld.

Harlem Legacy

De Dopper is een initiatief van Harlem Legacy en bedacht door Merijn Everaarts. Harlem Legacy is een samenwerkingsverband van creatieve bedrijven. Van communicatieprofessionals tot regisseurs, van ontwerpers tot 3D-animatoren. Zij hebben hun krachten gebundeld om concepten te ontwikkelen, mooie films, foto’s, websites, evenementen en nog veel meer te produceren. Ieder voor zich, maar ook met z’n allen.

Klik hier voor de video van de flashmob