Consument koopt al volop, maar grote groep wacht nog op de beste Black Friday-deal

Consumenten zijn zich massaal aan het oriënteren op een (online) aankoop tijdens de koopjesdag Black Friday. Waar een groot gedeelte de juiste aanbieding al heeft gevonden, blijkt dat veel bezoekers ten opzichte van vorig jaar toch nog wachten met het daadwerkelijk aanschaffen van een product met korting tot op Black Friday zelf. Dit blijkt uit een analyse van onafhankelijke vergelijkingssite en reviewplatform Kieskeurig.nl.

Vorige week vrijdag noteerde de vergelijker al een toename in verkeer van 80% ten opzichte van een normale vrijdag. Ook in de dagen daaropvolgend verwelkomde Kieskeurig.nl iedere dag meer bezoekers dan op dezelfde dagen vorig jaar. “We zien enerzijds een veel grotere groep dan vorig jaar nu al over gaan tot een aankoop, maar wat opvalt is dat procentueel een nog grotere groep zich duidelijk nog in de oriëntatiefase bevindt. Ze vergelijken producten, prijzen of stellen een prijsalert in, maar klikken vervolgens (nog) niet in groten getale door naar een webshop om het product daadwerkelijk aan te schaffen,” aldus Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager Reshift.

Het meeste verkeer ziet Kieskeurig.nl terecht komen op de Black Friday-dealpagina, waarop alle producten staan die procentueel het meest in prijs zijn gedaald. “Hieruit blijkt dat de consument wel echt op zoek is naar de beste deal, maar dat toch nog een groot gedeelte verwacht dat op Black Friday zelf of op de avond ervoor nog betere deals voorbij gaan komen. Ook kan het zijn dat het product nog niet in de actie is bij de winkel waar ze het product bij voorkeur willen kopen,” aldus Kuiper.

Blijf kieskeurig
Dat de consument zich massaal online oriënteert, is ook bij internet-oplichters bekend. Uit cijfers van de politie eerder deze week blijkt dat het aantal aangiften tegen nep-webshops is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. De politie verwacht dat dit cijfer alleen nog maar hoger gaat worden, aangezien het vermoeden bestaat dat er in de afgelopen weken al nep-webshops zijn klaargezet om tijdens Black Friday toe te slaan. Kuiper: “Helaas is dit koopfestijn het ultieme moment voor oplichters om te misbruiken. Daarom adviseren wij consumenten vooral kieskeurig te blijven, niet alleen de producten en de prijzen te vergelijken, maar ook zeker goed naar de (web)shop te kijken.

Mede door een uitvoerige controle bij aansluiting, slaagt Kieskeurig.nl er al jaren in deze malafide webshops buiten de deur te houden. “Een webshop die zomaar uit de grond gestampt is, komt bij ons niet op Kieskeurig terecht. Niet alleen moet een shop bij ons aan alle wettelijke bepalingen voldoen, maar ook al minimaal een jaar als bedrijf bestaan en al een half jaar met goede reputatie actief zijn om toegelaten te kunnen worden op ons platform,” aldus Kuiper. “En als er aanleiding toe is, kunnen we ook na een toelating nog aanvullende toetsingen doen, zoals het doen van anonieme testbestellingen om na te gaan of het ook na de toelating tot ons platform nog wel goed blijft gaan. Zo heeft de consument de grootst mogelijk zekerheid dat de shops die op Kieskeurig te zien zijn, eerlijk en betrouwbaar zijn.