Corporate webdomein verandert op termijn in Investor Relations Platform door indringende veranderingen corporate reporting

Corporate reporting is dankzij de opmars van social media onderhevig aan indringende veranderingen. Het  jaarverslag zal zich in de toekomst steeds verder ontwikkelen in de richting van een dagverslag, waarbij dynamische  info zich afwisselt rond de statische jaarrekening. Bedrijven zullen het eigen webdomein hierbij steeds meer als een  Investor Relations Platform gaan gebruiken. Tot die conclusie komt het Amsterdamse identiteitsbureau Dart, nu  het reeds een half jaar samenwerkt met het Oostenrijkse internetbedrijf Nexxar.

Een online jaarverslag is niet alleen beter, omdat het bomen bespaart. Het geeft stakeholders de controle over de inhoud, zonder dat ze worden gedwongen een dik pakket papier door te nemen. ,,Online kan je veel interactiviteit met je lezers bewerkstelligen. Het brengt je corporate story tot leven”, zo meent CFO Henk van Dijke. ,,Dat maakt een online jaarverslag ook complex. Online geldt een andere manier van communiceren. Het is lastiger om je lezers een bepaalde kant op te trekken, want ze zitten zelf aan het stuurwiel.”

Verplicht figuur
De beursgenoteerde bedrijven van Nederland zijn frontrunner in Europa als het aankomt op corporate reporting. Er is echter een grote waterscheiding met de midcaps. “Mid corporates zien het jaarverslag meer als een verplicht figuur. Optimalisatie van het verslag heeft duidelijk geen prioriteit,” aldus Van Dijke. “Ook dit segment moet echter inzien dat het jaarverslag een bedrijf transparant maakt. Het is een soort State of the Union, waarmee je een totaalbeeld geeft van je bedrijf. Hierdoor wordt het voor aandeelhouders en investeerders veel makkelijker om de strategie van een bedrijf te doorgronden en hierop in te spelen”. Of zoals voormalige CEO Jack Welch van GE het zo mooi zei: A company that is misunderstood is a company that is undervalued. People usually avoid what they do not understand.”

Het Oostenrijkse internetbedrijf Nexxar en het Nederlandse identity bureau Dart uit Amsterdam werken sinds 15 september samen. De Weense specialist in het realiseren van online jaar- en duurzaamheidsverslagen kan potentiële opdrachtgevers dankzij de samenwerking one stop shopping te bieden. Nexxar.com heeft sinds 2003 meer dan 200 online jaarverslagen ontwikkeld en is marktleider in Duitsland met een marktaandeel van een derde van de DAX30, met klanten als BASF, Deutsche Bank, Lufthansa en Volkswagen. In Nederland werkt het bedrijf voor AkzoNobel en Shell. Nexxar heeft een aantal zeer vooruitstrevende technieken ontwikkeld, zoals de interactieve ChartGenerator.

AEGON online

Dart | Brand guidance & Design ontwikkelde in 1994 haar eerste jaarverslag voor Ahold en tekende sindsdien voor de jaarverslagen van een groot aantal beursgenoteerde ondernemingen, onder andere voor AEGON en ABN AMRO. Dart biedt een holistische aanpak waarbinnen corporate reporting altijd wordt ingebed in de communicatieve uitgangspunten van een onderneming. Het online jaarverslag van AEGON dat recent is verschenen, is te bekijken via  www.corporatereporting.aegon.com