Home Alle persberichten “Fanatieke voetbalsupporters hebben bij spannende momenten de hartactiviteit van een sporter”

“Fanatieke voetbalsupporters hebben bij spannende momenten de hartactiviteit van een sporter”

0
“Fanatieke voetbalsupporters hebben bij spannende momenten de hartactiviteit van een sporter”
Van links naar rechts: Frans van Seumeren, Bart Verkuil, Angeline van Dijk.

FC Utrecht-grootaandeelhouder Frans van Seumeren en aantal supporters onderworpen aan intensieve stresstest

De hartactiviteit van een fanatieke voetbalsupporter kan bij spannende wedstrijdmomenten plotsklaps verdubbelen en zelfs bij stilzittende supporters de hartactiviteit vertonen van een sporter. De stress van een gemiste kans, een misgelopen kampioenschap of een dreigende degradatie lijkt echter geen blijvende schade toe te brengen aan de gezondheid, omdat de supporters na spannende momenten ook weer in een oogwenk herstellen.

FC Utrecht grootaandeelhouder en supporter Frans van Seumeren werd afgelopen zondag bij de wedstrijd FC Utrecht – VVV Venlo, samen met enkele andere supporters, onderworpen aan een intensieve stresstest van hoofdsponsor Zorg van de Zaak. De stresstest vormt de aftrap voor een landelijke videocampagne, die voor awareness rond stress op de werkvloer moet zorgen. Met behulp van een borstband met sensor werd zowel de hartslag (elektrocardiogram) als de beweging (acceleratie) van de proefpersonen voor, tijdens en na wedstrijden gemeten.

Onderzoeker Bart Verkuil, verbonden aan de afdeling klinische psychologie aan de Universiteit van Leiden en werkzaam voor Zorg van de Zaak: “De proefpersonen vertonen voorafgaand en tijdens een wedstrijd symptomen van stress. Tijdens spannende momenten meten we zeer hoge hartactiviteit en dat duidt op een intens emotionele en spannende ervaring. Die stress ebt echter makkelijk weer weg. Die herstelmomenten zijn belangrijk voor gezondheid op lange termijn en daarom lijkt intensief meeleven geen kwaad te kunnen. In samenhang met sociale contacten en gezelligheid is die gezonde spanning juist goed. Het geeft je leven kleur. Uiteraard geldt deze conclusie niet voor mensen met reeds bestaande hartproblemen. Er wordt hen niet voor niets aangeraden stressvolle situaties en extreme inspanning te vermijden.

Vulkaan van emoties
Het onderzoeksteam wil met de test een parallel schetsen tussen stress tijdens een voetbalwedstrijd en de stress in een werkomgeving in het bijzonder. Verkuil: “Langdurige blootstelling aan stress, zoals in de privé-werkbalans, heeft wel een negatieve impact op het lichaam en verdient dus de aandacht. Stress is een oeroude en natuurlijke reactie van hartslag en bloeddruk op dreigende situaties waar we geen vat op hebben. Dit zorgt ervoor dat we als mens in staat zijn te vluchten of te vechten. De tijd waarmee een stressreactie druk uitoefent op het lichaam kan resulteren in lichamelijke klachten en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het heeft hiermee invloed op de levensverwachting.

Zorg van de Zaak wil met de stressbewustwordingscampagne duidelijk maken welke factoren leiden tot stress, wat de gevolgen zijn, maar ook wat de oplossingen zijn en hoe je stress onder controle houdt. “Bewustwording is een belangrijke stap in het tackelen van het probleem. De oplossing is een teamprestatie. De werknemer kan werken aan zijn weerbaarheid, terwijl een werkgever kan werken een gezonde werkomgeving. Stress zal er altijd zijn, maar stressgevoeligheid heeft veel te maken met je genetische bouw en met je opvoeding. Tijdens de campagneperiode presenteren wij effectieve methoden om met stress om te gaan. Micro-rustmomenten creëren is bijvoorbeeld uitermate belangrijk.

Zorg van de Zaak
Hoofdsponsor Zorg van de Zaak verlengde in augustus het hoofdsponsorschap met FC Utrecht. Het bedrijvennetwerk op het gebied van bedrijfszorg, leefstijlzorg en medische zorg staat tot en met juli 2020 als shirtsponsor op de borst. In de overeenkomst speelt het maatschappelijk karakter van de samenwerking een belangrijke rol. Samen met FC Utrecht worden de nodige maatschappelijke activiteiten opgestart aan de hand van maatschappelijke programma’s en preventieprogramma’s.

Angeline van Dijk, directielid van Zorg van de Zaak, hoopt dat de nieuwe campagne meer inzage geeft in stress op de werkvloer: “Met ons netwerk dragen wij zorg voor 2,3 miljoen Nederlanders. Met onze curatieve en preventieve diensten hebben wij de ambitie om te voorkomen, voordat wij genezen. Werkgerelateerde stress is een onderwerp dat de samenleving jaarlijks miljoenen euro’s kost. Door FC Utrecht opnieuw als platform te gebruiken, hopen wij deze problematiek zo breed mogelijk in de omgeving weg te zetten. Niet voor niets hebben wij nog steeds op ons netvlies om van Utrecht de meest vitale provincie van Nederland te maken.

Link naar de persvideo ter publicatie: https://youtu.be/YMLX3WtEu8w

Persfoto: