Home Alle persberichten Koninklijke Buisman wil met nieuwe mede-eigenaar de Hollandse blik op koffie laten herleven

Koninklijke Buisman wil met nieuwe mede-eigenaar de Hollandse blik op koffie laten herleven

0
v.l.n.r. Robert Hoopman en Joep van Wessem.
v.l.n.r. Robert Hoopman en Joep van Wessem.

De ruim 150 jaar oude Koninklijke Fabriek van Gebrande Suiker R. Buisman B.V. (hierna: “Koninklijke Buisman”) heeft met de toetreding van Robert Hoopman een nieuwe mede-eigenaar. Hoopman participeert naast directeur-aandeelhouder Joep van Wessem. Scheidend eigenaar Dirk van Kappen verlaat na zeven succesvolle jaren de organisatie. Koninklijke Buisman werd in de verkoop begeleid door Marktlink Fusies & Overnames B.V., dezelfde partner die ook de aankoop in 2007 verzorgde. Destijds verworf het tweetal als MBI-kandidaten 100% van de aandelen van de vijfde generatie Buisman.

Koninklijke Buisman, in 1867 door Herman Buisman opgericht als producent van koffiestroop, bestaat anno 2014 uit twee takken: Ingredients en Consumer Products. Bij de overname in 2007 was de Ingredients-tak een klein onderdeel van het geheel. Deze is door Van Wessem en Van Kappen tot een volwassen business unit omgebouwd: “Voor 2007 had Buisman eigenlijk amper een idee waar de gebrande suikers voor werden gebruikt en was er geen sprake van een toegewijd team voor deze halffabricaten. Wij zagen al snel de potentie van het unieke productieproces binnen Buisman. En dit is nog maar het begin. De voordelen van gebrande suiker zijn nog steeds relatief onbekend en de toepassingsgebieden zijn er legio.”

Opnieuw in de markt zetten
BuismanMet de fusie van Friesland Foods en Campina verloor Buisman Consumer Products in 2012 een omvangrijk contract. Het merk moest daardoor opnieuw worden uitgevonden. Van Wessem: “We moesten opboksen tegen een grote speler als Nestlé. Begin 2013 hebben we die omslag gemaakt met de introductie van portieverpakkingen. Intern staat het bedrijf nu. Het merk Buisman moet nieuwe wegen inslaan en bij consumenten weer meer lading krijgen. Dat is een proces wat jaren in beslag neemt. Om die reden was dit het goede moment om met Marktlink het verkooptraject op te pakken.”

Robert Hoopman bleek uit in totaal 100 geïnteresseerde partijen de aangewezen persoon te zijn om het voorwerk van de heren Van Wessem en Van Kappen verder te brengen. Zelf bouwde hij jarenlange ervaring op bij Nestlé met product(her)introducties en -ontwikkeling in Europa en de Verenigde Staten. Hoopman: “Intern zijn bij Consumer Products de voorbije jaren veel processen geoptimaliseerd. Er is afscheid genomen van minder rendabele activiteiten en de productvernieuwingen beginnen zijn vruchten af te werpen. Aan mijn team en mij de taak om de diverse externe kansen ten volle te benutten. Uiteindelijk is het essentieel dat het merk Buisman ook weer bekend wordt bij een jongere doelgroep. Verdere productinnovatie en herpositioneringen staan hoog op de agenda, net als internationale uitrol binnen Noord-West Europa.”

Scherpe financieringsvoorstellen
Volgens Tom Beltman van Marktlink was de ervaring en passie van Hoopman en het aanblijven van Van Wessem ook een gouden combinatie voor het financieringstraject: “Banken zijn in de afgelopen jaren toch kritischer gaan kijken naar sec MBI-transacties. Met het aanblijven van één van de twee eigenaren voor de komende jaren, veranderd het risicoprofiel voor een bank substantieel. Dat bleek ook in de enthousiaste en snelle reacties van banken. Binnen drie weken na de aanvraag hadden de heren drie zeer scherpe financieringsvoorstellen liggen.”

De bankfinanciering is uiteindelijk opgepakt door ING. Acquisition Finance specialist Giliam Boogerd van ING over deze casus: “Voor ons was de sterke combinatie van Hoopman en Van Wessem en daaraan gerelateerde groeistrategie aanleiding om positief naar deze MBI te kijken. Daarnaast komt nog dat Buisman al decennia een goed merk is en het bedrijf een prachtige historie heeft in de regio Noordoost.”