Home Blog

DIKS Autoverhuur lijft vestigingen Van Dusschoten & Van Ginkel in

  • Vestigingen in Amersfoort en Zeist verder als DIKS Autoverhuur& Autodelen.
  • Wagenpark groeit uit tot 1450 voertuigen en beslaat 50 huurcategorieën.
  • DIKS elektrificeert deel van het aanbod en lanceert autodelen in Amersfoort en Zeist
  • Verwachte verzamelomzet in 2024 25 miljoen euro

DIKS Autoverhuur heeft de vestigingen en het wagenpark van regionaal autoverhuurbedrijf Van Dusschoten & Van Ginkel in Zeist en Amersfoort overgenomen. Daarmee groeit het wagenpark van de autoverhuurmaatschappij, die dit jaar 75 jaar bestaat, uit tot 1450 voertuigen en 10 vestigingen. De overname brengt een groter dienstenaanbod met zich mee voor de inwoners van Midden-Nederland en past perfect binnen de missie van DIKS om bij te dragen aan duurzame en flexibele mobiliteit in Nederland.

Meer keuze voor klanten
Met de overname groeit het wagenpark uit van 16 tot maar liefst 50 huurcategorieën, wat een totaal van 1450 voertuigen omvat – het personeelsbestand stijgt door de fusie naar 120 medewerkers. Deze uitbreiding betekent dat klanten in de regio toegang krijgen tot een breder aanbod van passende vervoersoplossingen, van kleine stadsauto’s tot ruime bedrijfswagens. Niels Diks, directeur DIKS Autoverhuur & Autodelen: “Er zijn veel overeenkomsten tussen onze bedrijven: beide zijn we een familiebedrijf dat hun oorsprong vindt in de jaren ’40, en we delen belangrijke kernwaarden en ambities. De snel veranderende markt heeft ons samengebracht, zodat we kunnen blijven groeien en innoveren. Daarbij zijn stabiliteit en continuïteit de belangrijkste uitgangspunten. De toevoeging van de twee vestigingen is overigens een feestelijke gebeurtenis, die samenvalt met het 75-jarig bestaan van DIKS Autoverhuur.” Met het oog op de toekomst heeft DIKS onlangs een nieuwe website en app gelanceerd. In de app, die is te downloaden in alle app stores, komt binnenkort ook ‘DIKS autodelen’ beschikbaar. Deze nieuwe dienst draagt bij aan de visie van het bedrijf om een breed scala aan flexibele mobiliteitsoplossingen te bieden voor de korte termijn, variërend van een uur tot een jaar.

Vertrouwde service en gezichten
De inlijving van Van Dusschoten & Van Ginkel door DIKS Autoverhuur markeert de samensmelting van twee prachtige familiebedrijven met een rijke geschiedenis, waarbij persoonlijk contact, een goede prijs en volledige transparantie centraal staan. Zo kunnen klanten altijd rekenen op duidelijkheid en betrouwbare service. Directeur Gerard Spoor van Van Dusschoten & Van Ginkel blijft aan boord bij DIKS als technisch directeur en mede-eigenaar; met hun gedeelde ambitie voor groei zijn Spoor en Niels Diks, derde generatie aan het roer van DIKS Autoverhuur, vastbesloten om een significante bijdrage te leveren aan de consolidatie binnen de branche. Gerard Spoor: “Deze samenvoeging betekent ook een geweldige stap vooruit voor ons bedrijf. Onder de vlag van DIKS Autoverhuur & Autodelen kunnen we onze klanten een grotere variatie aan diensten en een nog betere service bieden, terwijl we trouw blijven aan onze eigen waarden en tradities. Ik kijk uit naar de toekomst en het verder versterken van de goede band die we nu al met onze klanten hebben.” Alle medewerkers van Van Dusschoten & Van Ginkel blijven in de nieuwe bedrijven actief.

Regionale duurzaamheid
DIKS Autoverhuur brengt niet alleen expertise mee naar de regio, maar ook een sterke focus op duurzaamheid. Het bedrijf gelooft in de kracht van huren en delen, met als missie om klanten te voorzien van passend vervoer, waarmee ze bijdragen aan leefbare en goed bereikbare buurten. Huren en delen biedt volgens DIKS niet alleen financiële voordelen, maar is ook beter voor het milieu en draagt met het flexibele karakter bij aan het creëren van meer ruimte in de stad. Immers is er minder noodzaak voor het eigen bezit van een voertuig. “Er komen meer mogelijkheden, kennis en aandacht voor elektrificatie van het wagenpark en voor laadinfrastructuur ”, vertelt Gerard Spoor. “Door de schaalvoordelen in inkoop en automatisering kunnen we efficiënter werken en meer bijdragen aan de lokale leefbaarheid en bereikbaarheid van buurten.” Dat is ook de conclusie van Remon Lustenhouwer van Marktlink, die de overname heeft begeleid:

Wij zien dat de bereidheid en behoefte bij autoverhuurbedrijven stijgt om de onderneming over te dragen aan andere partijen. Dat komt omdat de autoverhuursector elektrificeert, als antwoord op de maatschappelijke behoefte aan duurzaamheid. Dat zorgt voor stevige investeringen in de vloot en laadinfrastructuur op de vestigingen”, licht Lustenhouwer toe. “Daarnaast wil de consument worden voorzien in alle online gemakken met een goede website en app, waardoor software en online zichtbaarheid steeds belangrijker worden. Nederlandse familiebedrijven zoals DIKS kunnen hierin een goede oplossing zijn, omdat deze investeringen reeds zijn gemaakt en nieuwe partners daar gebruik van kunnen maken.

Vendis Capital stapt in de markt voor cosmetische behandelingen met de overnames van SOAP en BM Clinics

Het in de consumentensector gespecialiseerde Europese private equity fonds Vendis Capital bundelt de krachten met de oprichters en het management van twee vooraanstaande Nederlandse cosmetische kliniekketens SOAP en BM Clinics. Door toekomstige overnames en het openen van nieuwe klinieken wil het de hoge kwaliteitsbehandelingen van de klinieken beschikbaar maken voor een nog grotere groep cliënten.

Cosmetische behandelingen winnen in hoog tempo aan populariteit. Toenemende interesse van vrouwen – en ook in steeds grotere mate mannen – in wellness en persoonlijke verzorging heeft geleid tot een sterke groei in een breed scala van schoonheids-, huid, laser- en injectables (botox en fillers) behandelingen. Inmiddels heeft ruim 90% van de Nederlanders een positief of neutraal oordeel over deze producten en diensten, waarmee ook voor de komende jaren een sterk fundament voor verdere groei aanwezig is.

Deze behandelingen worden in Nederland voor het grootste gedeelte nog aangeboden in kleine individuele klinieken. De nieuwe groep telt momenteel 17 klinieken, is sterk groeiend en voornemens het netwerk verder uit te breiden. Juist door de schaalgrootte die de nieuwe groep biedt kunnen de hoogste kwaliteitsstandaarden geborgd worden, de nieuwste behandelingen geboden worden en kan het bedrijf voorop blijven lopen in kwaliteit en service.

SOAP, dat tijdens de transactie is begeleid door overnameadviseur Marktlink, is in 2005 in Amsterdam opgericht door de zussen Esther en Stephanie Litjens. Daarmee brachten zij een nieuw concept – geïnspireerd op ‘New York City Spa’s’ naar Nederland. SOAP is uitgegroeid tot dé keten van boutique klinieken in Nederland met een breed palet aan beauty behandelingen – van manicure tot facials en van injectables tot laser hair removal. Dokter David Mosmuller trad in 2019 toe om de injectables behandelingen verder uit te bouwen. Focus ligt daarbij op het bieden van een natuurlijker uiterlijk volgens het ‘no trace face’-principe; een frisser, jonger uiterlijk zonder er behandeld uit te zien. SOAP is met haar concept actief in zeven steden in Nederland.

BM Clinics is in 2013 gestart in Eindhoven door Monique Vonken en is een value-for-money aanbieder van met name injectables. BM, dat staat voor Betaalbaar Mooier, heeft een duidelijke focus op het bereikbaar maken van hoge kwaliteitsbehandelingen voor een brede doelgroep met betaalbare prijzen en een laagdrempelige opzet. BM stelt daarbij de hoogste eisen op het gebied van kwaliteit en service. Zo worden de behandelingen uitsluitend uitgevoerd door artsen. BM Clinics is met haar concept actief in negen steden in Nederland. BM Clinics is tijdens de transactie begeleid door Bol Adviseurs.

Het management van de nieuwe groep wordt onder meer gevormd door Stephanie Litjens en David Mosmuller en staat onder leiding van de nieuw benoemde CEO David Sloff. David brengt aanzienlijke ervaring mee uit zijn eerdere functies bij Diageo en Procter & Gamble. “Ik ben onder de indruk van de sterke merken die de oprichters hebben neergezet. Ik kijk ernaar uit om samen de groei van het bedrijf te versnellen, ondersteund door de expertise van Vendis Capital in het bouwen van merken en hun ervaring met het uitrollen van winnende concepten.”

Vendis Capital-partner Vincent Braams: “Wij zijn enthousiast over de markt voor niet-invasieve cosmetische behandelingen en zien in SOAP en BM Clinics sterke koplopers in deze snel groeiende, gefragmenteerde markt. De groep is goed gepositioneerd om een Europese leider te worden door haar unieke aanbod voor de consument, een ervaren en gerenommeerd team van artsen, behandelaars en medewerkers en een sterk managementteam. Door het openen van nieuwe klinieken en een actieve buy & build strategie ontwikkelen we samen de groep verder door. We verwachten op korte termijn al aanvullende overnames te doen en deze klinieken toe te voegen aan de groep.

De overname van SOAP en BM Clinics en de daaropvolgende vorming van de nieuwe groep vertegenwoordigt de eerste investering in Vendis Capital IV.

Vortex lanceert nieuw techfonds van 145 miljoen

Software- en techinvesteerder Vortex heeft met succes in korte tijd 145 miljoen euro opgehaald bij bestaande en nieuwe investeerders. Dit vierde buy-outfonds richt zich op kleine en middelgrote software- en technologieondernemingen met een groot groeipotentieel.

Het nieuwe fonds, beheerd door Vortex Capital Partners, zal investeren in veelbelovende kleine en middelgrote software- en techbedrijven in Nederland, België en andere Europese landen. Vortex Capital Partners, met meer dan tien jaar ervaring als actieve investeerder, heeft in de afgelopen jaren in 24 platformondernemingen geïnvesteerd, met daarbij meer dan 55 vervolginvesteringen (add-on acquisities). De investeringen zijn voornamelijk gericht op bedrijven met een jaaromzet van 3 tot ongeveer 30 miljoen euro met nationaal en internationaal groeipotentieel. Het gespecialiseerde team van Vortex, bestaande uit 14 business operators en investment professionals, zal de komende tijd verder worden uitgebreid. In dit nieuwe fonds verwelkomt Vortex een aantal nieuwe internationale fund-in-fund investeerders die samen met de loyale groep van bestaande investeerders de funding beschikbaar maken.

Het ervaren team van Vortex werkt intensief samen met ondernemers en managementteams om hun groeiambities te realiseren. Samen met de onderneming beoogt Vortex een groeiversnelling te realiseren door advies en ondersteuning te bieden bij organische groei en operationele uitdagingen, en door het doen van strategische overnames. Het fonds speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van sterke en innovatieve bedrijven die zowel lokaal als internationaal een leidende positie kunnen verwerven. Mede door de ‘SFDR artikel 8 -classificatie’ streeft het fonds naar het bevorderen van ‘goed ondernemerschap’ bij toekomstige investeringen.

Het nieuwe fonds van 145 miljoen euro vertegenwoordigt volgens Evert Jan De Groot, Managing Partner bij Vortex Capital Partners, een belangrijke mijlpaal voor Vortex en onderstreept het vertrouwen van bestaande en nieuwe investeerders: “Met de succesvolle first and final closing van dit nieuwe fonds kunnen we voortbouwen op onze reeds bewezen strategie en de expertise van het team. Hiermee versterken we onze positie als actieve investeerder in de software- en technologiesectoren, waar we veel kansen en consolidatiemogelijkheden zien. We kijken ernaar uit om ook vanuit dit fonds samen te werken met ambitieuze ondernemers en managementteams om bij te dragen aan het bouwen van sterke en gezonde bedrijven.

Solvari versterkt marktleiderschap door overname Offerte.nl

Solvari, het online platform voor verbouw- en verduurzamingsklussen, neemt Offerte.nl over. Met deze zesde overname in drie jaar tijd breidt Solvari zijn marktaandeel in de Benelux verder uit, en verwacht het in 2024 door te groeien naar een totale omzet van 40 miljoen euro.

Offerte.nl koppelt aanvragen van consumenten aan lokale en regionale bedrijven, en is al tien jaar een bekende speler op de Nederlandse markt. Sinds 2021 is het bedrijf ook actief in België en vorig jaar kwam Scandinavië daarbij. Met een ervaren team van veertig medewerkers heeft het een stevige positie opgebouwd in de markt. Door dit platform over te nemen, voegt Solvari dan ook een gerenommeerde sectorgenoot toe aan zijn portfolio. “We halen een speler met een goede reputatie aan boord”, zegt Joep Ketelaar, CEO van Solvari. “Solvari en Offerte.nl zijn qua productaanbod en doelgroepen sterk verwant aan elkaar. De samenvoeging van de bedrijven stelt de groep in staat om consumenten en vakspecialisten nog beter van dienst te zijn bij hun verbouw- en verduurzamingsklussen.

Oscar Knoeff, CEO van Offerte.nl, vult hem aan: “Solvari is het grootste klusplatform van de Benelux; we zijn dan ook zeer verheugd dat we de krachten kunnen bundelen. Ik zie veel synergievoordelen in de Benelux. Daarnaast gelooft Solvari in onze internationale expansiestrategie, en ben ik blij dat ze ons in staat willen stellen deze verder uit te bouwen. Ik verwacht dat het sterke platform en de financiële slagkracht gaan leiden tot meer groei en een betere klantervaring.” De combinatie brengt dagelijks duizenden consumenten in contact met een passende vakspecialist uit een netwerk van meer dan 5.000 bedrijven in Nederland en België. Jaarlijks koppelt het platform ruim 500.000 aanvragers aan geïnteresseerde bedrijven. Deze groei is mede mogelijk gemaakt door eerdere overnames, waaronder die van Buldit, Offrea en Casius.

Solvari’s groeistrategie wordt ondersteund door Vortex Capital Partners, dat sinds 2018 een meerderheidsbelang in het bedrijf heeft. Mede hierdoor heeft Solvari zijn buy-and-buildstrategie effectief kunnen uitvoeren, wat heeft bijgedragen aan groei en marktleiderschap. Met de recente overname bevestigt Solvari zijn visie en toewijding om die positie als marktleider verder te versterken.

Naast groei door overnames verwacht Solvari te kunnen profiteren van de toenemende vraag naar de installatie van duurzame oplossingen, zoals warmtepompen, thuisbatterijen en laadpalen. In 2024 wordt de omvang van de residentiële verduurzamingsmarkt in de Benelux geschat op 20 miljard euro. Solvari kijkt niet alleen naar groei binnen de Benelux, maar ook naar aangrenzende markten. De focus ligt de komende jaren op het continu verbeteren van de propositie en verdere internationale expansie.

63 branches verenigen zich ter ondersteuning Europese cybersecurity richtlijn (NIS2)

MKB dreigt belangrijke klanten en omzet kwijt te raken door Europese cybersecurity richtlijn (NIS2)

Door onvoldoende bekendheid met een nieuwe Europese richtlijn (NIS2) op het gebied van cybersecurity, dreigen duizenden bedrijven over enkele maanden belangrijke klanten en omzet kwijt te raken. Met een grootschalige samenwerking slaan 63 branche- en koepelorganisaties via het initiatief Samen Digitaal Veilig (SDV) de handen ineen. Het doel van SDV is om de toeleveranciers van NIS2-bedrijven te helpen de cybersecurity op orde te krijgen en hen zo veilig te houden tegen de risico’s van cyberaanvallen.

In oktober van dit jaar gaat de NIS2 richtlijn in Europa van kracht. NIS2 staat voor Network- and Information Security en richt zich op het veilig houden van sectoren in Europa tegen cyberbedreigingen, waarvan de processen belangrijk of vitaal zijn voor de maatschappij. De richtlijn is erop gericht om het cyberweerbaarheidsniveau van bedrijven binnen de Europese Unie te verhogen. Het brengt voor zowel NIS2 bedrijven als hun toeleveranciers de verplichting met zich mee om de digitale veiligheid te waarborgen. Bedrijven die onder de NIS2 richtlijn vallen zijn ook verantwoordelijk voor de cybersecurity van de gehele toeleveranciersketen. Samenwerken met, en opdrachten verstrekken aan toeleveranciers die niet aan de NIS2 richtlijn voldoen wordt hiermee zeer risicovol. Toeleveranciers die niet aan de regelgeving voldoen dreigen hierdoor belangrijke klanten te verliezen. CEO’s van NIS2 bedrijven zullen hier streng op toezien, want zij kunnen hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld bij nalatigheid.

Nederland heeft de wetgeving niet voor oktober op orde. SDV wil niet afwachten en samen met het bedrijfsleven die tijd nemen die nodig is om de zaken op orde te krijgen. Elk bedrijf is hier zelf verantwoordelijk voor,” aldus Coen van den Berg van initiatief Samen Digitaal Veilig. “Een gezamenlijke inspanning is cruciaal voor het versterken van de cyberveiligheid en het voorkomen van kwetsbaarheden in de keten. Om chaos te voorkomen hebben we de handen ineen weten te slaan met tientallen branche- en koepelorganisaties en een eenduidige NIS2-ondersteuning ontwikkeld. We hebben een NIS2-supportdesk om bedrijven op een goede en zorgvuldige manier te ondersteunen bij de invoering van de NIS2 wet in Nederland en organiseren uiteenlopende activiteiten voor het bedrijfsleven zoals webinars. Er is bovendien een gebruiksvriendelijke tool ontwikkeld voor bedrijven die bijdraagt aan het voldoen aan NIS2. Door in Nederland tijdig in vele verschillende sectoren aan NIS2 te werken, kunnen we als export- en toeleveranciersland op dit vlak zakelijk concurrentievoordeel behalen.

Vereisten
Nu al ontvangen bedrijven die aan Duitse klanten leveren signalen dat ze in oktober van dit jaar moeten voldoen aan de richtlijn. Er is daar een reëel risico op klantverlies, want in Duitsland zijn ze streng op naleven van wetgeving. Ook in andere Europese landen treedt de NIS2 in oktober al in werking.

De introductie van NIS2 markeert een belangrijke mijlpaal in de strijd tegen cyberdreigingen. De groeiende complexiteit en frequentie van cyberaanvallen benadrukt de dringende noodzaak om de digitale veiligheid te verbeteren, zowel op nationaal als op Europees niveau. Met de ondersteuning onderstreept het initiatief, samen met de branche- en koepelorganisaties, het collectieve streven naar een veiligere digitale omgeving voor alle bedrijven en stakeholders in Nederland.

Iris Schuitemaker van MKB-Nederland: “Het is cruciaal dat bedrijven en toeleveranciers in compliance komen met deze NIS2 richtlijn en hun cybersecurity op orde krijgen. Hiermee kunnen ze blijven concurreren op de Europese markt. Het is daarom mooi om te zien dat 63 branche- en koepelorganisaties de handen ineenslaan om het MKB te helpen de zaken op orde te krijgen en te houden.

Voormalig-talkshowhost Catherine Keyl informeert op 26 april senioren in Purmerend over digitale oplichting en fraude

Senioren in gemeente Purmerend leren op 26 april zich beter te wapenen tegen digitale oplichting en online fraude tijdens een gratis bijeenkomst, geleid door voormalig talkshowhost Catherine Keyl. De gratis informatiebijeenkomst begint op 26 april om 13:30 uur in de VUE bioscoop aan de Geulenstraat 1 in Purmerend.

Tijdens de informatiemiddag, welke georganiseerd wordt door de gemeente Purmerend in samenwerking met politie, het ministerie van Justitie en Veiligheid, NHVeilig en Interpolis, krijgen senioren op verschillende manieren bruikbare informatie en tips van specialisten die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met digitale oplichting en online fraude.

Senioren die de gratis informatiebijeenkomst bijwonen, zullen na afloop veelvoorkomende vormen van (digitale) oplichting en fraude beter herkennen. Naast herkenning leren zij bovendien hoe ze deze vormen zelf kunnen voorkomen, maar ook hoe zij het beste kunnen handelen als ze onverhoopt toch slachtoffer van digitale oplichting of fraude zijn geworden.

Via een gevarieerd middagprogramma worden veelvoorkomende manieren van (digitale) oplichting en fraude voor het voetlicht gebracht zoals babbeltrucs, bankhelpdeskfraude, aan- en verkoopfraude, phishing of hulpvraagfraude (via email, SMS of WhatsApp).

Het doel van deze serieuze maar ook gezellige middag is om met ouderen in gesprek te gaan om de verschillende vormen van oplichting te bespreken en daarmee slachtofferschap te voorkomen”, aldus Marieke Verhagen van NHVeilig. “Want veel leed kan worden voorkomen als we senioren beter weten te informeren. We roepen daarom alle senioren uit de gemeente op om deel te nemen aan het programma. Met de kennis die zij opdoen kunnen zij op hun beurt andere senioren helpen.

Om ouderen op pad te helpen zal Catherine Keyl tijdens de bijeenkomst de senioren bijstaan in het vinden van antwoorden over hoe aanwezigen zichzelf het beste kunnen beschermen tegen digitale oplichting of fraude. Deelnemers krijgen de gelegenheid om vragen te stellen en om desgewenst hun eigen ervaringen te delen. Na afloop van de bijeenkomst kunnen deelnemers onder het genot van een hapje en een drankje verschillende informatiekraampjes bezoeken van de onder andere de gemeente, Seniorweb, de bibliotheek, Rabobank, Interpolis en de politie.

Aanmelden
Deelname is gratis. Aanmelden kan door een email te sturen naar highimpactcrimes@minjenv.nl onder

vermelding van de gemeente Purmerend samen met hoeveel personen u wenst te komen.

Programma

  • 13:30 uur Inloop met een kopje koffie/thee
  • 14:00 uur Start bijeenkomst
  • 15.30 uur Informatiemarkt met een hapje en een drankje
  • 17:00 uur Einde programma

Locatie
26 april: VUE bioscoop, Geulenstraat 1, 1441 RX Purmerend

Meer informatie om veilig online te blijven: www.maakhetzeniettemakkelijk.nl.

Nederlandse mkb-ondernemers zien waarde bedrijf toenemen

Marktlink-monitor meet ieder kwartaal overnamesentiment in Europa

73 procent Nederlandse mkb’ers verwacht dat bedrijf ook komend in waarde stijgt

Maar liefst twee op de drie (68 procent) Nederlandse mkb-ondernemers zagen de waarde van hun bedrijf het afgelopen jaar stijgen. Bovendien verwacht 73 procent van hen dat deze trend zich ook de komende twaalf maanden voortzet. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de driemaandelijkse Europese Bedrijfsovernamebarometer van Marktlink.

Tom Beltman, partner bij Marktlink, legt uit: “Nu externe economische marktomstandigheden verbeteren, groeit terecht het vertrouwen van ondernemers in hun bedrijven. Het Nederlandse mkb heeft de afgelopen jaren goed gereageerd op alle onzekerheid in de markt. Het heeft hiermee laten zien duurzaam winstgevend te kunnen zijn, en dat maakt deze ondernemingen nóg aantrekkelijker voor potentiële kopers. Wij merken dat ondernemers dit ook inzien, waardoor het aanbod voor verkoop stijgt. Dit betekent wel dat de M&A markt langzaamaan verschuift van een verkopers- naar een kopersmarkt. Het afgelopen jaar zagen we dat de interesse in onze diensten meer dan verdubbelde. Dankzij goedgevulde private equity-fondsen die op zoek zijn naar goed functionerende mkb-organisaties om in te investeren, verwachten we dan ook een sterke stijging in het aantal transacties.

Waarde-indicatie belangrijk
Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft van de Nederlandse mkb-ondernemers op dit moment niet weet wat de waarde van hun bedrijf is. Veertien procent van de ondernemers geeft aan het ook liever niet te weten. Beltman: “Je kop in het zand steken is nooit een goed idee; je moet altijd de waarde van je onderneming weten, niet alleen op het moment dat je een verkoopwens hebt. De meeste ondernemers focussen zich op de korte termijn, terwijl een waarde-indicatie met name gebaseerd is op de toekomstige verdiencapaciteit en de (on)zekerheden die daarmee gepaard gaan. Juist deze inzichten zorgen ervoor dat je weloverwogen strategische (langetermijn)keuzes kunt maken, zowel vóór als met je bedrijf.

Beltman benadrukt dat het begrip ‘waarde’ subjectief is: “Omdat ondernemers vaak een interne focus hebben, zijn ze soms te weinig op de hoogte van de marktomstandigheden. Dit gebrek aan inzicht kan leiden tot misverstanden, omdat er vaak een discrepantie bestaat tussen de emotionele waarde die een ondernemer aan zijn bedrijf hecht en de daadwerkelijke marktwaarde op het moment van verkoop. Het is verstandig om het bedrijf zo te organiseren dat het altijd streeft naar maximale waarde in de aanloop naar een mogelijke verkoop, aangezien onvoorziene omstandigheden kunnen leiden tot een vroegere of latere overweging van verkoop.” Om ondernemers te helpen bij het bepalen van een realistische waarde-indicatie kunnen ze op de website van Marktlink de Marktlink Multiple raadplegen. “Het valt op dat ondernemers vaak realistischer worden over de waarde van hun bedrijf naarmate ze zich dichter bij een exit bevinden”, aldus Beltman.

Nederlandse ondernemers meest te spreken over hun bedrijfswaardering
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse ondernemers erg te spreken zijn over de waardering van hun bedrijf, in vergelijking met hun Belgische, Deense, Duitse en Engelse collega-ondernemers. Zo zegt slechts 22 procent van de Nederlandse ondernemers dat hun bedrijf op dit moment ondergewaardeerd is. Onder alle Europese ondervraagden geldt dit voor liefst 33 procent. Beltman benadrukt het belang van realistische waardebepalingen, vooral gezien de kritische houding van kopers na de coronacrisis: “Kopers willen inzicht hebben in de werkelijke risico’s en groeimogelijkheden bij de aankoop van een bedrijf. Het kunnen onderbouwen van historische ontwikkelingen en schommelingen in je winstgevendheid is daarom essentieel voor ondernemers. Kopers willen weten wat de duurzame toekomstige EBITDA is, oftewel de winst voor belasting, rente en afschrijvingen.

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Marktlink, onder 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van mkb-bedrijven met tien tot tweehonderd medewerkers, waarvan 299 Nederlanders, 104 Belgen, 110 Denen en Zweden, 329 Duitsers en 224 Britten.

AQ Group en HC Partners bouwen samen aan duurzame groei

AQ Group, gevestigd in Utrecht, heeft via Marktlink investeerder HC Partners (HCP) aangetrokken. Met deze investering wil AQ Group, naast autonome groei, zich richten op toekomstige expansie door middel van een buy-and-build strategie.

AQ Group is specialist in het optimaliseren van lucht- en waterkwaliteit in gebouwen via geïntegreerde systemen. Het geïntegreerde dienstenpakket van AQ Group combineert kwaliteit met kosteneffectiviteit. Hierbij ligt de focus in toenemende mate op het bieden van innovatieve, duurzame oplossingen en het volledig ontzorgen van opdrachtgevers. Het bedrijf heeft een leidende marktpositie in Nederland en België opgebouwd. In deze bestaande markten wil het bedrijf verder uitbreiden en heeft AQ Group de ogen gericht op het bouwen van een aanwezigheid buiten de Benelux. AQ Group heeft inclusief een flexibele schaal, meer dan 150 medewerkers en een jaarlijkse omzet van meer dan 20 miljoen euro.

HC Partners is een Nederlandse investeringsmaatschappij uit Amsterdam die zich toelegt op het bouwen van leidende bedrijven in sectoren waar kansen liggen voor consolidatie door een combinatie van acquisities en organische groei. In de afgelopen jaren heeft HCP deze strategie succesvol uitgerold in sectoren zoals gebouw-gebonden inspecties (Sansidor) en de technische beveiliging (Castellum Security).

Eric van Dijk, oprichter en bestuurder van AQ Group, over de samenwerking: “AQ Group heeft zich ontwikkeld tot een vooraanstaand bedrijf met ambitieuze plannen en toegewijde medewerkers. Ik ben bijzonder trots op wat we gezamenlijk hebben bereikt in de afgelopen jaren. Door de betrokkenheid van HC Partners halen we niet alleen expertise in huis, maar ook een solide financieringsbasis om onze ambities te verwezenlijken. Bovendien delen we dezelfde normen en waarden met onze nieuwe partner. Samen kunnen we onze groei voortzetten en onze positie in de markt versterken.”

Robert Verwoerd, partner bij HC Partners: “Wij zien in AQ Group een bedrijf met bijzonder veel potentie. De leidende positie in de Nederlandse markt voor het verduurzamen en optimaliseren van lucht- en waterinstallaties biedt legio mogelijkheden voor verdere groei. Met deze samenwerking verbinden we ons aan een bedrijf dat een belangrijke rol vervult in de bredere duurzaamheidstransitie. Onze gezamenlijke focus ligt op het op bestendige wijze voortzetten van het sterke groeitraject, aangevuld met gerichte acquisities om het bedrijf waar mogelijk te versterken. Hierbij ligt, net als bij onze andere investeringen, de operationele verantwoordelijkheid en vrijheid bij het huidige management, terwijl onze bijdrage zich richt op het realiseren van versnelde en duurzame groei.

Marktlink adviseur Hesse van der Werk: “Ondanks het omvangrijke proces en de aandacht die dit vereiste, wist de onderneming met +50% te groeien. Doordat AQ zich richt op het ontzorgen van opdrachtgevers zie je een enorm hoge loyaliteit. Daarnaast heeft het bedrijf de wind in de rug dankzij EU wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid. Gebouwen moeten richting 2030 een A-energielabel hebben en volledig energieneutraal zijn in 2050. AQ Group kan bedrijven hier in ontzorgen.