Home Blog Pagina 3

Politie Eenheid Noord-Holland vraagt de samenwerking met beveiligingsbedrijven te onderzoeken

De politie Eenheid Noord-Holland heeft de intentie uitgesproken om te onderzoeken op welke gebieden de samenwerking met de beveiligingsbranche kan worden geoptimaliseerd. Om dit voornemen te concretiseren, heeft Platform Veilig Ondernemen (PVO) Noord-Holland de opdracht gekregen om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren en in kaart te brengen hoe deze samenwerking het beste vorm kan krijgen.

Het onderzoek van PVO Noord-Holland richt zich op het versterken van de informatieposities en het verhogen van de informatiekwaliteit om criminaliteit proactief te bestrijden. PVO Noord-Holland gaat onderzoeken hoe beveiligingsbedrijven, park managers van bedrijventerreinen en politie door nauwere samenwerking elkaars expertise beter kunnen benutten en de beschikbare informatie, middelen en kennis efficiënter kunnen inzetten. Zowel de politie, de beveiligingsbranche als park managers van bedrijventerreinen zien het belang van een effectieve samenwerking tussen alle partijen. De snelle ontwikkelingen van criminele activiteiten maken dit onderzoek urgent en noodzakelijk.

Veilig ondernemersklimaat
PVO Noord-Holland ziet duidelijke voordelen in een versterkte publiek-private samenwerking. Linda Hoorn, woordvoerder van PVO Noord-Holland: “Door nauwe samenwerking tussen partijen kunnen we de opsporing verbeteren en sneller reageren op incidenten. Dit verhoogt de veiligheid op bedrijventerreinen en andere publiek toegankelijke locaties. Particuliere beveiligingsbedrijven beschikken over goed opgeleide professionals die dagelijks een belangrijke bijdrage leveren aan een veilig ondernemersklimaat.

Blauwdruk
De inzichten die voortkomen uit het onderzoek zijn richtinggevend voor de inhoud van een mogelijk pilotproject. Woordvoerder Hoorn van PVO Noord-Holland licht toe: “Een pilot in ons verzorgingsgebied kan fungeren als een blauwdruk voor structurele publiek-private samenwerking in de regio Noord-Holland. Dit model kan vervolgens eenvoudig worden toegepast op andere bedrijventerreinen, maar ook in winkelcentra en horecagebieden.

De politie, park managers van bedrijventerreinen en de particuliere beveiligingssector hebben de intentie om samen een structurele basis te leggen voor een veiliger en weerbaarder Noord-Holland. De uitkomsten van het onderzoek worden medio 2025 verwacht.

PVO Noord-Holland roept lokale beveiligingsbedrijven, ondernemerscollectieven en andere relevante partners op om mee te denken over hoe beschikbare informatie beter benut kan worden en middelen en kennis efficiënter kunnen worden ingezet. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via https://www.pvonh.nl/contact.

HVEG neemt W Fashion Groep over en rondt overname RNF Group af

HVEG Fashion Group zet groeistrategie voort

HVEG Fashion Group (HVEG), de kersverse eigenaar van RNF Group (RNF), heeft ook W Fashion Groep (WFG) uit Maastricht overgenomen. Deze overnames sluiten naadloos aan op de groeistrategie en ambitie van HVEG om private labels, merken en licenties te combineren en zo zijn positie in de mode-industrie te versterken. Door deze strategische uitbreiding komt de gecombineerde omzet in 2024 uit op circa 315 miljoen euro en telt HVEG ongeveer 600 medewerkers.

Met de overname van WFG in Maastricht breidt HVEG zijn productaanbod en klantenportfolio uit. WFG biedt kleding en sportswear aan via onder andere de licentie Lotto (Benelux) en de workwearlicentie Stanley (EU) voor kleding en schoenen. Via Lumas International, een dochteronderneming van WFG, leveren zij hometextiel waaronder dekbedovertrekken, keuken- en badtextiel. De integratie van WFG binnen HVEG biedt beide bedrijven de mogelijkheid om van elkaars kennis en ervaring te profiteren en zo een nog sterkere speler op de Europese modemarkt te worden.

Met de bekendmaking van de WFG-transactie bevestigt HVEG tevens de voltooiing van de eerder aangekondigde overname van RNF, die in afwachting was op goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). RNF, bekend van het internationale modemerk Mexx is een prominente internationale speler in de schoenen- en kledingindustrie. Naast het merk Mexx voert zij de merken Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam, evenals licenties voor merken als Umbro (Benelux) en Pantofola d’Oro (Benelux en DACH).

Mike van Snek, CEO van HVEG, licht toe: “We zijn enthousiast over de uitstekende fit tussen WFG, RNF en HVEG. De synergievoordelen en het groeipotentieel zijn enorm. Onze strategie is erop gericht om onze bedrijfsactiviteiten verder te diversificeren zodat we een solide groep van unieke businessunits vormen met ieder een eigen product- of merkfocus. Hiermee kunnen we optimaal inspelen op de continue veranderingen waarmee we worden geconfronteerd. Op deze wijze kunnen wij als one-stop-shop nog beter tegemoetkomen aan de behoeften van onze internationale key accounts.

Na de overnames zullen WFG en RNF als onafhankelijke business units binnen HVEG blijven opereren. Beide modebedrijven behouden hun eigen marktbenadering en organisatie, maar profiteren van de aanwezige expertise binnen HVEG om gezamenlijk sterker te worden.

Over HVEG Fashion Group
HVEG Fashion Group bestaat uit een aantal gerenommeerde Nederlandse en Duitse mode- en accessoiresbedrijven. In opdracht van klanten ontwerpt, ontwikkelt en produceert de groep private-labelmode voor dames, heren, kinderen, baby’s en accessoires. Daarnaast voert zij een aantal merken, waaronder MAGIC Bodyfashion, Sassa, Bamboo Basics en Brams Paris. De missie van HVEG is om zijn klanten te ontzorgen door betaalbare mode op een duurzamere wijze te ontwikkelen.

Techone ontvangt als eerste bedrijf in Nederland het NIS2 Quality Mark-certificaat

Techone heeft als eerste bedrijf in Nederland het onlangs in Europa gelanceerde NIS2 Quality Mark QM30-certificaat behaald. Met deze certificering bewijst Techone dat het voldoet aan de strenge normen en best practices van het NIS2 Quality Mark, dat mkb-ondernemingen ondersteunt bij het behalen van cybersecurity-compliance. Dit certificaat helpt Techone te voldoen aan de Europese NIS2-richtlijn.

Dr. Peter Noordhoek, directeur-secretaris van de Stichting Kwaliteitsinnovatie, reikte het certificaat uit aan Techone in het bijzijn van DigiTrust, een onafhankelijke instantie die de audit uitvoerde.

Het NIS2 Quality Mark richt zich op het versterken van de digitale weerbaarheid binnen organisaties en hun ketens. Dankzij deze certificering positioneert Techone zich officieel als een betrouwbare en veilige partner op het gebied van cyberveiligheid in Nederland.

In oktober van dit jaar werd het NIS2 Quality Mark gelanceerd als een praktische oplossing voor de Europese cybersecurity-eisen. Het keurmerk is inmiddels door ruim 60 branche- en sectororganisaties omarmd vanwege de gestandaardiseerde aanpak en brede toepasbaarheid in Nederland en Europa.

Over NIS2 Quality Mark
Het in Nederland ontwikkelde Europese NIS2 Quality Mark-keurmerk biedt mkb-bedrijven een praktische oplossing om te voldoen aan de NIS2-richtlijn die in 2025 in Europa van kracht wordt. Met drie niveaus (QM10, QM20 en QM30) ondersteunt het keurmerk organisaties in het aantoonbaar versterken van hun cybersecurity, specifiek voor de toeleveringsketen.

De NIS2-richtlijn verplicht niet alleen grotere organisaties om te voldoen aan strenge Europese cybersecurity-eisen, maar ook om toezicht te houden op de digitale veiligheid van hun leveranciers. Organisaties die niet voldoen, riskeren boetes en aansprakelijkheid. Het NIS2-keurmerk helpt mkb-leveranciers om hun contracten te behouden en dragen bij aan een weerbare digitale economie binnen de EU.

Over Techone
Techone is een toonaangevende ICT-dienstverlener in Nederland, met 13 locaties verspreid over het hele land. Het bedrijf biedt een breed scala aan IT-oplossingen, waaronder Cybersecurity, Cloud-diensten, Managed IT, connectiviteit en infrastructuur, specifiek gericht op de behoeften van het midden- en kleinbedrijf (MKB).

Over DigiTrust
DigiTrust is een gespecialiseerde organisatie in Nederland op het gebied van audits en certificeringen voor informatiebeveiliging, met een officiële ISO 27001 en NIS2 Quality Mark accreditatie. DigiTrust werkt diverse gerenommeerde bedrijven in sectoren zoals IT, telecom, overheid, zorg, financiële dienstverlening, verzekeringen en energie.

PVO Noord-Holland lanceert campagne tegen agressie in de detailhandel

Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland (PVO Noord-Holland) start deze week een campagne om aandacht te vragen voor de toenemende agressie en bedreigingen tegen winkelmedewerkers. Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland (PVO Noord-Holland) is een samenwerkingsverband dat zich richt op het vergroten van de weerbaarheid van ondernemers en hun medewerkers tegen diverse vormen van criminaliteit, zoals cybercrime, ondermijning en fysieke criminaliteit. Recente cijfers laten zien dat liefst 12% van de werknemers in de detailhandel slachtoffer is van intimidatie of bedreigingen.

Om dit probleem onder de aandacht te brengen, zet PVO Noord-Holland in op een breed scala aan initiatieven, waaronder trainingen en e-learningmodules. Voor de promotie van de trainingen start het vandaag met lokale radio- en tv-commercials.

Agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer is een zorgwekkende trend, vooral in de detailhandel. Uit onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek (CBS) blijkt dat de sector op de derde plaats staat qua slachtofferschap van ongewenst gedrag​. “De impact van dit gedrag is niet alleen groot voor de directe slachtoffers, maar beïnvloedt ook het algehele werkklimaat en de veiligheid voor werknemers,” zegt Linda Hoorn, woordvoerder van PVO Noord-Holland.

Inhoud van de campagne
Van 20 november tot 3 december vragen tv- en radiocommercials in Noord-Holland aandacht voor de problematiek. Daarnaast biedt PVO Noord-Holland praktische ondersteuning aan medewerkers en ondernemers in de vorm van trainingen en e-learningmodules. Deze tools zijn gericht op het verbeteren van vaardigheden om agressie en intimidatie effectief te hanteren en de veiligheid van winkelpersoneel te waarborgen.

Ondersteunende activiteiten
Op de website www.pvonh.nl/activiteiten kunnen belangstellenden zich aanmelden voor gratis trainingen en de e-learningmodules van PVO Noord-Holland. Deze programma’s zijn speciaal ontwikkeld om winkelpersoneel te voorzien van handvatten en technieken om met lastige situaties om te gaan en de kans op escalatie te minimaliseren.

Ondanks hoger bod blijven Nederlandse ondernemers terughoudend bij verkoop over de grens

Marktlink-monitor meet ieder kwartaal overnamesentiment in Europa: Bereidwilligheid buitenlanders groot om meer te betalen voor Nederlandse bedrijven

Nederlandse ondernemers zijn terughoudend als het gaat om de verkoop van hun bedrijf aan buitenlandse partijen. Hoewel 43% van de ondernemers wel eens heeft overwogen om hun bedrijf aan een buitenlandse koper te verkopen, ziet slechts 6% een buitenlandse overname als de beste optie. Dit contrasteert met buitenlandse kopers, die volgens Marktlink vaak bereid zijn meer te betalen dan Nederlandse partijen. Dit en meer blijkt uit de recente driemaandelijkse Europese Bedrijfsovernamebarometer van Marktlink.

Het gebrek aan bekendheid met buitenlandse kopers zorgt ervoor dat Nederlandse ondernemers kansen laten liggen op een hogere verkoopsom en toegang tot nieuwe markten,” aldus partner Tom Beltman van Marktlink. Uit eerder onderzoek van Dealsuite.com (februari 2024) blijkt dat buitenlandse kopers doorgaans vaker bereid zijn meer geld voor bedrijven te willen betalen dan Nederlandse kopers. Volgens cijfers van Dealsuite.com liggen de multiples in andere Europese regio’s soms 10% (UK) tot 20% (DACH-regio) hoger dan in Nederland. De redenen lopen uiteen. Beltman: “De toegang tot de kapitaalmarkt is de reden dat internationale partijen bereid zijn meer te betalen. Ze betalen minder om kapitaal aan te trekken en kunnen met lagere rendementseisen rekenen.

Internationale kansen en adviesbehoefte
Beltman geeft aan dat Nederlandse ondernemers vaak te weinig toegang hebben tot, en kennis missen van, de internationale overnamemarkt. “Ze zouden zich beter moeten laten adviseren over de kansen die in het buitenland liggen, vooral bij verkoopplannen. Lokaal advies is hierbij echt van toegevoegde waarde. De private equity-mogelijkheden in het buitenland zijn door de omvang van de markt vele malen groter dan in Nederland. Bij 80% van de gesprekken die wij voeren, zit minstens één internationale partij aan tafel, en in 20% van de gevallen leidt dit ook tot een transactie met een hogere transactieprijs.” Volgens Beltman zal het aantal internationale transacties de komende periode naar verwachting verder toenemen.

Hoewel Beltman de terughoudendheid van Nederlandse ondernemers begrijpt, benadrukt hij dat de obstakels niet onoverkomelijk hoeven te zijn: “Er zijn zeker factoren die een overname door een buitenlandse partij complexer maken, zoals taal- en cultuurverschillen of de fysieke afstand. Deze uitdagingen zijn echter goed te overbruggen met de juiste voorbereiding en begeleiding. Het is van belang dat ondernemers zich laten informeren over de mogelijkheden in de internationale markt door experts met kennis van deze internationale overnamemarkt.

Europese synergie
Beltman verwacht de komende jaren een toename van overnames en transacties binnen Europa. Zowel vanuit buitenlandse kopers als Nederlandse private equity-partijen die over de grens kansen zoeken. Om deze ontwikkeling te stimuleren, is het volgens Beltman essentieel dat obstakels zoals verschillen in wet- en regelgeving worden weggenomen. “We moeten meer opereren als één Europese markt. Synergie op het gebied van belastingsystemen en kapitaalmarkten kan een aanzienlijke impuls geven aan internationale transacties. Uniforme Europese MKB-wetgeving en stimuleringspakketten zijn hierbij van groot belang om de groei van grensoverschrijdende overnames te bevorderen en de economie te versterken.

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Marktlink onder 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van MKB-bedrijven met tien tot tweehonderd medewerkers, waarvan 299 Nederlanders, 104 Belgen, 110 Denen en Zweden, 329 Duitsers en 224 Britten.

Proclinic Group en Dentalair bundelen krachten voor consolidatie dentale markt in Europa

Om de Europese tandheelkundige sector te versterken, hebben Dentalair -een full-service leverancier van dentale apparatuur en producten in Nederland-, en de Spaanse Proclinic Group, een leverancier van dentale totaaloplossingen, de krachten gebundeld. Dat maakt overnameadviseur Marklink vandaag bekend via een persbericht. De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring door Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De Spaanse Proclinic Group, opgericht in 1983 en met het hoofdkantoor in Zaragoza, is een Europese leverancier van hoogwaardige oplossingen voor de dentale sector. De Group biedt een uitgebreid assortiment aan dentale verbruiksmaterialen en apparatuur, aangevuld met diensten zoals after-sales trainingen en technische ondersteuning. Hiermee voorziet het bedrijf zijn klanten van complete totaaloplossingen binnen de keten.

Dentalair, met het hoofdkantoor in Dordrecht is met meer dan 150 medewerkers uitgegroeid tot een van de grootste spelers op de Nederlandse markt voor dentale verbruiksartikelen en apparatuur. Het Dentalair full-service concept omvat diverse disciplines. Het omvat bouw & interieur (Dentalbouw en Peters Interieurbouw), tand- en chirurgische loepen en microscopen (ExamVision Nederland), en onderhoud en service van hand- en hoekstukken (Rodeq Dental). In 2024 verwacht Dentalair een geconsolideerde omzet van circa € 80 miljoen euro. Proclinic verwacht, na de transactie een gezamenlijke omzet van circa €400 miljoen in 2024 te realiseren.

De huidige aandeelhouders van Dentalair, Max Hagesteijn en Harald Hagesteijn blijven actief in de organisatie en verwerven een minderheidsbelang in Proclinic. Ook Examvision Nederland en Rodeq Dental, waarin Dentalair al een strategisch minderheidsbelang had, maken deel uit van de transactie.

De samenwerking stelt de groep in staat om zijn marktpositie en distributienetwerk in Europa uit te breiden. Vanuit het magazijn van Dentalair in Dordrecht kan in minder dan 48 uur wordt geleverd aan klanten in de Benelux, Duitsland en Scandinavië. Deze faciliteiten versterken de logistieke capaciteit van de groep, bestaande uit state-of-the-art hubs in Zaragoza (Spanje), Dijon (Frankrijk), Kielce (Polen) en Verona (Italië).

Manuel Alfonso, CEO van Proclinic Group: “De overname van Dentalair is een belangrijke mijlpaal voor Proclinic. Het stelt ons in staat ons leiderschap te consolideren in Europa, toegang te krijgen tot strategische markten en cross-selling synergiën te benutten. Dentalair is een uitstekende partner, met wie we een sterke fundamentele familiale basis en waarden delen.

Harald Hagesteijn, aandeelhouder van Dentalair, benadrukt: “De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan groei in Nederland, maar om onze ambities binnen Europa te realiseren is de samenwerking met Proclinic een logische stap in een consoliderende markt. Met de expertise, kennis en ervaring op het gebied van exclusieve labels en distributie kunnen we samen de volgende stappen zetten, zoals uitbreiding naar onder andere Duitsland, België en Scandinavië.

Max Hagesteijn, eveneens aandeelhouder, vult aan: “Deze stap biedt ons volop kansen. Een belangrijke factor in onze keuze voor Proclinic is dat ons DNA en onze waarden binnen het bedrijf gehandhaafd blijven. Alle leden van de familie Hagesteijn, die actief zijn in het bedrijf, blijven betrokken.

Erwin Wilbrink, de bij de overnametransactie betrokken manager bij Marktlink: “Dentalair heeft een sterke positie in de Nederlandse markt opgebouwd, iets wat ook internationaal is opgevallen. De internationale belangstelling was daarom groot. Met behoud van het familie-DNA kiest Dentalair en Proclinic ervoor om samen te investeren in Europese expansie.

KHN en PVO Noord-Holland versterken horecasector met nieuwe trainingsprogramma’s

Focus op gastvrijheid en veiligheid tijdens bijeenkomst op 14 november in Alkmaar

Horecaondernemers in Noord-Holland krijgen meerdere nieuwe praktische mogelijkheden aangereikt om de veiligheid en gastvrijheid in hun horecabedrijven verder te verbeteren. Deze ontwikkeling volgt op de uitkomsten van het onderzoek Gastvrije & Veilige Horeca, uitgevoerd door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Noord-Holland en Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland (PVO Noord-Holland). Uit het onderzoek bleek dat de sector al veel initiatieven heeft ondernomen, maar dat er nog ruimte is om de gastvrijheid en veiligheid verder te optimaliseren. Met name in het omgaan met uitdagende situaties die zich soms in de horeca kunnen voordoen.

Een belangrijke focus van het onderzoek lag op het voorkomen en effectief omgaan met agressie, vaak gerelateerd aan alcohol- en middelengebruik onder bezoekers van Horecagelegenheden. Aan de hand van het onderzoek is gekeken welke maatregelen genomen kunnen worden om Horecapersoneel bij te staan in bijvoorbeeld het de-escaleren van agressieve situaties. Er zijn nieuwe trainingen ontwikkeld met het doel om een veiliger en gastvrijer klimaat voor gasten én medewerkers te bewerkstelligen. Na succesvolle pilots in Castricum en Alkmaar zullen de aangepaste agressie- en geweldstrainingen door heel Noord-Holland via PVO Noord-Holland beschikbaar worden gesteld.

Met de juiste trainingen en ondersteuning kunnen we garanderen dat zowel gasten als medewerkers zich veiliger en welkom voelen,” zegt Rob Baltus, voorzitter van KHN Noord-Holland. “Een gastvrije, veilige sfeer is essentieel voor het succes van onze sector en bevordert het aantrekken van zowel nationale als internationale gasten.

Om de veiligheid in de horeca te bevorderen, organiseert de gemeente Alkmaar, samen met PVO Noord-Holland, Koninklijke Horeca Nederland en de nachtburgemeester van Alkmaar, op donderdag 14 november 2024 de bijeenkomst ‘Veilige Horeca’ in Podium Victorie in Alkmaar. Dit evenement is bedoeld voor horecaondernemers, hun medewerkers, beveiligers, nachtportiers en onderwijsprofessionals.

Gratis ‘Bijeenkomst Veilige Horeca’ op 14 november
Het gratis programma duurt van 11.15 tot 15.00 uur en biedt middels workshops en presentaties waardevolle inzichten in het omgaan met grensoverschrijdend gedrag en het bevorderen van een veilige uitgaansomgeving. Deelnemers kunnen ervaringen uitwisselen en netwerken met collega’s en experts op het gebied van criminaliteitspreventie en sociale veiligheid. “Met deze gezamenlijke aanpak hopen we nog meer horecaprofessionals te bereiken en de sector een impuls te geven voor een veilige basis,” aldus Linda Hoorn, woordvoerder van PVO Noord-Holland. Aanmelden voor de bijeenkomst kan via de website van PVO Noord-Holland: https://www.pvonh.nl/agenda/Bijeenkomst-veilige-horeca-alkmaar-141124.

Nieuwe trainingen en tools
De uitkomsten van het onderzoek gaven stimulans om naast de vernieuwde trainingen extra tools voor ondernemers te ontwikkelen, die de gastvrijheid en veiligheid verder kunnen bevorderen. Zo zijn er nieuwe KHN-huisregelbordjes en -stickers ontwikkeld, waarmee ondernemers hun huisregels op een duidelijke en gastvrije manier onder de aandacht van hun bezoekers kunnen brengen. Momenteel wordt er gewerkt aan een agressie- en geweldstraining voor nieuwe horecamedewerkers, die als onderdeel kan worden ingezet in de inwerkprogramma’s. Hiermee krijgen nieuwkomers in de sector direct de vaardigheden aangereikt om professioneel en veilig te handelen in uitdagende situaties.

Het rapport en het volledige aanbod van hulpmiddelen is te lezen via https://www.pvonh.nl/nieuws/veilige-horeca. Via https://www.pvonh.nl/agenda kunnen horecaondernemers zich aanmelden voor trainingen.

PVONH en Vertrouwenslijn bundelen krachten en bieden ondernemers in Noord-Holland perspectief bij afpersing en intimidatie

Uit onderzoek blijkt dat één op de tien ondernemers in Nederland slachtoffer is geweest van een vorm van afpersing. Daarom start Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland (PVONH) deze week een campagne om ondernemers in de provincie te wijzen op de Vertrouwenslijn. Deze hulplijn, gratis bereikbaar via 0800-2800200, biedt ondernemers discreet advies over hoe om te gaan met chantage, afpersing, intimidatie of bedreiging, zonder direct de politie in te schakelen.

De Vertrouwenslijn is opgericht omdat ondernemers die slachtoffer worden van bedreiging of afpersing, vaak aarzelen om hulp te zoeken uit angst voor repercussies of imagoschade. Veel ondernemers weten bovendien niet waar ze terecht kunnen buiten de politie om. De hulplijn biedt een vertrouwelijk alternatief, waar zij advies kunnen inwinnen.

Deskundig advies
De Vertrouwenslijn wordt bemand door ervaren specialisten. Zij bieden een luisterend oor en geven zonder oordeel advies. Waar nodig brengen zij ondernemers discreet in contact met instanties die hen verder kunnen helpen en desgewenst kunnen begeleiden bij het doen van aangifte.

Axel van Pel, directeur van de Vertrouwenslijn: “Bij afpersing, intimidatie of bedreiging ervaren ondernemers een drempel om hulp te zoeken, bijvoorbeeld uit angst voor escalatie of reputatieschade. Dankzij de samenwerking met PVONH, dat een breed netwerk in Noord-Holland heeft, kunnen we meer ondernemers kennis laten maken met de werkwijze van De Vertrouwenslijn. Ons team staat slachtoffers van afpersing graag te woord met raad en daad, zoals advisering en het contact leggen met in afpersing gespecialiseerde politiefunctionarissen.

Hoe werkt de Vertrouwenslijn?
Ondernemers die worden bedreigd of afgeperst, kunnen de Vertrouwenslijn bellen via 0800 2800 200. De hulplijn is zeven dagen per week bereikbaar van 10:00 tot 17:00 uur. Ondernemers kunnen volledig vertrouwelijk een gesprek voeren en ontvangen advies op maat om op een veilige manier actie te ondernemen.

Linda Hoorn, woordvoerder bij PVONH: “Met onze postercampagne in onder andere bushokjes richten we ons specifiek op ondernemers in Haarlem, Alkmaar, Zaanstad, Purmerend, Hoofddorp en Schiphol. Daarnaast voeren we ook online campagne. Als regionaal veiligheidsplatform willen we ondernemers in Noord-Holland, die te maken hebben met bedreiging, chantage of intimidatie, informeren over de laagdrempelige mogelijkheid om contact op te nemen met de Vertrouwenslijn. Veel ondernemers voelen zich geïsoleerd wanneer ze met criminele praktijken zoals afpersing en chantage te maken krijgen. De Vertrouwenslijn biedt in die situaties essentiële ondersteuning, waardoor ondernemers die anders mogelijk geen actie zouden ondernemen, toch een veilige uitweg hebben. Dit voorkomt verdere escalatie en schade.

Voor meer informatie over de Vertrouwenslijn en hoe deze ondernemers helpt, kun je terecht op de website van PVONH: www.pvonh.nl/vertrouwenslijn.