Stone Fashion Group zet met Scope Capital in op internationale groei

Stone Fashion Group, onder meer bekend van het snelgroeiende ski- en activewearmerk Goldbergh, heeft een meerderheidsbelang verkocht aan Scope Capital, een internationale investeerder in premium consumentenmerken. De oprichters van het Nederlandse modebedrijf, die bij de verkoop werden begeleid door overnameadviseur Marktlink, behouden een minderheidsbelang.

Stone Fashion Group, opgericht in 1957 en gevestigd in Amsterdam, voert meerdere merken in het premium fashionsegment. Het bekendste merk, Goldbergh, werd in 2009 gelanceerd en is uitgegroeid tot het vlaggenschip van de groep met een sterke internationale positie. Goldbergh combineert technische ski- en activewear met uitgesproken mode-elementen en aandacht voor duurzaamheid. Het merk is verkrijgbaar via meer dan 700 retailers in 66 landen. Andere merken binnen de groep zijn Beaumont, Reset, District en Creenstone. Stone Fashion Group is in 2025 naar verwachting goed voor een omzet van 90 miljoen euro en een EBITDA van 19 miljoen euro.

Internationale expansie
De toetreding van Scope Capital stelt Stone Fashion Group in staat de internationale expansie te versnellen. “Wij hebben kwaliteit altijd vooropgesteld bij het opbouwen van ons bedrijf,” aldus CEO en medeoprichter Maurice Willemse. “Dat geldt ook voor de selectie van partners in deze groeifase. Wij maken gebruik van de expertise van Scope om de groei van onze organisatie te versnellen, met name in Azië en de Verenigde Staten.

Scope Capital, dat vestigingen in Stockholm en Genève heeft, richt zich op consumentenmerken in het premiumsegment en investeert onder meer in Happy Socks, Klättermusen en Maileg. “Wij zijn onder de indruk van de kwaliteit van de merken die Maurice en zijn partners hebben opgebouwd, in het bijzonder het internationale succes van Goldbergh. Wij ondersteunen hen bij de uitvoering van hun groeiplannen door de autonome groei van het bedrijf te versnellen, zowel digitaal als geografisch,” aldus Fredrik Oweson, partner bij Scope Capital.

Partner Sofia von Schéele voegt toe: “Wereldwijd kiezen steeds meer bewuste consumenten voor duurzamere producten voor hun actieve levensstijl. Goldbergh combineert hoogwaardig ontwerp met technische functionaliteit en bedient daarmee een segment in de premium sportkledingmarkt waar het aanbod beperkt is. Wij kijken ernaar uit met het team samen te werken en onze ervaring met consumentenmerken in te zetten om het groeipotentieel te benutten.

Internationale interesse
Luc Keltjens, Partner bij Marktlink: “Stone Fashion Group vertegenwoordigt merken met internationale aantrekkingskracht. Het is een onderneming met een scherp profiel binnen een groeiende niche. Vanuit de markt was er brede interesse, van investeerders tot strategische partijen. De keuze voor Scope Capital sluit goed aan bij de ambities van het management om de internationale groei te versnellen. Ondanks de soms negatieve berichtgeving over modebedrijven die onder druk staan, laat deze transactie zien dat er nog steeds aanzienlijke interesse is in snelgroeiende, internationaal opererende ondernemingen met ambitieus leiderschap.