Tweespalt in Nederland over verkoopdag Black Friday

Er is een enorme tweespalt tussen Nederlandse consumenten over de uit Amerika overgewaaide feestdag Black Friday: er is een grote groep die Black Friday omarmt (57%), omdat zij goede ervaringen hebben met het fenomeen. Maar er is tevens een groep sceptici (43%), waarvan ongeveer een derde de feestdag vooral associeert met misleiding. Dit en meer blijkt uit een onderzoek van Kieskeurig.nl onder ruim 5.200 consumenten.

83% van de ervaringsdeskundigen vindt de koopdag hot. Van de groep mensen die in 2018 iets tijdens Black Friday kocht, is 66% voornemens dit in 2019 weer te doen. Grote kortingen zijn de grootste trekpleister van het koopgebeuren. Hierbij hebben de consumenten wel een reëel beeld van de kortingen. Dachten bij de vorige editie nog 38 van de honderd ondervraagden dat een korting van meer dan 40 procent gangbaar was, dit jaar is dat percentage geslonken naar 29%. Een korting tussen 20 en 40 procent wordt het meest genoemd.

De groep die nog niet van Black Friday heeft geproefd is echter groot. Frank van Kesteren, marketeer bij Kieskeurig.nl: ,,Er ligt een enorme kans voor retailers om tijdens Black Friday extra omzet te genereren. Als we kijken naar 2018, dan geeft bijna 77% van de Kieskeurig.nl bezoekers aan dat zij in 2018 geen aankoop tijdens Black Friday hebben gedaan. En ook voor 2019 geldt dat consumenten nog niet echt warm draaien voor Black Friday. Bijna 50% geeft aan nog niet te weten of zij een product tijdens Black Friday 2019 willen kopen, dat is een vrij grote groep consumenten.

Transparant over prijzen
Er is ook een grote groep sceptici. Van de mensen die vorig jaar niets kochten, geeft 30% aan Black Friday te associëren met een misleidend koopfestijn. 35% verdenkt winkels ervan te sjoemelen met prijzen en kortingen. Eén op de vijf tegenhangers van de koopdag is zelfs voor afschaffing.

Van Kesteren vervolgt: ,,Onze tip aan winkels is om onzekerheid weg te nemen over misleiding door transparant te communiceren over de prijzen. Laat zien dat een aanbieding ook een echte aanbieding is. Aan consumenten willen we meegeven om vooral tekenen te herkennen van nep-webshops, zoals kromme vertalingen en ongekend hoge kortingen en pressiemiddelen. Ook het ontbreken van wettelijke gegevens en een keurmerk is een teken aan de wand.

Landelijk Meldpunt Internetoplichting startte onlangs in samenwerking met de politie een campagne om te waarschuwen voor nep webwinkels. Vooral rond de feestdagen steken deze malafide bedrijven de kop op. Dit jaar zijn er al 200 van dit soort webwinkels gesloten.

Voorkeuren
De meeste consumenten die tijdens Black Friday iets verwachten te kopen, zetten er daadwerkelijk budget voor opzij. Ruim 43% stelt een budget van tussen de 100 en 500 euro samen. Consumenten zijn dus bereid aanzienlijke bedragen uit te geven tijdens Black Friday.

Veel verschil tussen mannen en vrouwen op gebied van koopdrang is er niet. 47% van de mannen geeft aan tijdens Black Friday te gaan voor een product uit de categorie Beeld & Geluid, gevolgd door Smartphone & Tablets (13%). Bij vrouwen zien we een zelfde beeld. Ten opzichte van 2018 valt wel op dat zowel mannen als vrouwen minder geïnteresseerd zijn in producten uit de categorie Beeld & Geluid. De interesse gaat dit jaar dan ook meer uit naar de categorie Smartphone.

Marketeer Van Kesteren: ,,Het is niet altijd rozengeur en maneschijn, want er zijn genoeg redenen waarom potentiële klanten afhaken. Het is aan de webshop om er voor te zorgen dat consumenten zich niet frustreren. In het voortraject dienen shops rekening te houden met een goede consumentenscore, 40% geeft aan dat belangrijk te vinden. Duidelijkheid over de levertijd is ook belangrijk voor hen (33%). Waar consumenten gefrustreerd over raken zijn producten die toch niet op voorraad blijken te zijn (45%) en het uitblijven van een bevestigingsmail of track & trace, nadat zij besteld hebben (23%).