Nederland kiest voor kunstboom in 2011

De ‘echte kerstboom’ heeft zijn langste tijd gehad, zo blijkt uit onderzoek van Valuewait onder meer dan 2500 deelnemers van haar mobiele panel. Het merendeel kiest voor een kunstboom, als er al een boom in huis komt.

Een kwart van de Nederlanders kiest ervoor om helemaal geen boom te nemen. In de meeste gevallen komt dat omdat kerst niet thuis wordt gevierd. Desalniettemin vinden Nederlanders kerst een feest van warmte en gezelligheid. Ruim 70% geeft aan kerst met familie en vrienden thuis te vieren.

Kerst stress
Toch speelt de stress bij ruim een derde van de ondervraagden op. Deze stress wordt veroorzaakt door de vele voorbereidingen die getroffen moeten worden om het zo gezellig mogelijk te maken en door de hoge verwachtingen die we ons zelf daarbij opleggen. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan al druk bezig te zijn met de voorbereidingen voor de festiviteiten, vanaf het moment dat de Sint terugkeert naar Spanje. 10% ervaart stress door het naar de zin willen maken van de schoonfamilie gedurende de feestelijkheden.

Feest van warmte en gezelligheid
Het merendeel van de Nederlanders kokkerelt er lustig op los. Slechts 7% zou het liefst in pyjama onder de wol kruipen en niemand zien. Ongeveer 1/5 van de Nederlanders zou het liefst ons kikkerlandje met de feestdagen de rug toekeren en ergens ver weg in de zon vertoeven.

Valuewait
Het onderzoek is gehouden onder ca. 2.600 respondenten uit het mobiele consumentenpanel van Valuewait. Deze respondenten zijn tussen de 16 en 60 jaar oud.
Valuewait biedt mobiele interactie diensten voor onderzoek en marketing- en sales campagnes. Meer informatie op www.valuewait.com