NMCX en ‘zwerfafvalactiviste’ introduceren ‘maak een miniverschil’ in winkelgebieden Haarlemmermeer

Zwerfafvalbewustwordingscampagne onder winkeliers in coronatijd slaat aan

Stichting NMCX Centrum voor Duurzaamheid bezocht vandaag samen met de bekende zwerfafvalactiviste Steef de Ruijter en een duurzaam actieteam het winkelgebied in Hoofddorp. Daar overhandigde ze winkeliers de speciale schoonposter met haar boodschap ‘Maak een miniverschil’ uit. De poster is een resultaat van eerdere gesprekken die het centrum in coronatijd heeft gevoerd met winkeliers en bezoekers van winkelgebieden in de Haarlemmermeer. Het doel was om te achterhalen of een schone en duurzame omgeving zorgt voor een gevoel van gastvrijheid en veiligheid en dus tevreden bezoekers. Voorafgaand aan de actie in Hoofddorp werden deze maand de winkelgebieden Floriande en het centrum van Nieuw-Vennep, Zwanenburg en Badhoevedorp bezocht.

Nederland gaat tijdens de coronacrisis steeds verder open. Dat geldt ook voor winkelgebieden. Maar hoe belangrijk is een duurzame, schone en daarmee veilige winkelomgeving voor consumenten? Is dat inmiddels de nieuwe norm in coronatijd of is het ‘business as usual’? Voor stichting NMCX is het onderzoek aanleiding vóór meer samenwerking mét ondernemers in winkelgebieden tegen zwerfafval. De NMCX schoonposter laat het winkelend publiek zien dat de winkel in kwestie een schone winkelbeleving erg belangrijk vindt. Deze manier van communiceren heeft duidelijk een positief effect op de beleving van winkelend publiek.

Zwerfafvalactiviste
Zwerfafvalactiviste Steef de Ruijter bereikte vorig jaar landelijke televisie met haar actie voor schone stranden. Zij gelooft dat ook schone winkelgebieden Nederland een beetje leuker en mooier maakt. Zij kreeg veel bijval van winkeliers toen ze de afgelopen tijd de poster bij winkeliers kwam ophangen: “Wat ik veel hoor is dat een schoon winkelgebied superbelangrijk is om bij klanten irritaties te voorkomen. Het klinkt voor de hand liggend maar het is nu eenmaal fijner winkelen en werken in een schone en opgeruimde omgeving. Toch gaat dat niet vanzelf en doen we dat met elkaar.“ Steef de Ruijter bereikt met haar duurzaam actieteam bewoners en bezoekers persoonlijk. “We vragen ze naar hun mening over het winkelgebied. De uitkomsten van deze gesprekken worden door ons actieteam verzameld en verwerken we na afloop in een rapport. Deze uitkomsten wordt vervolgens aan de gemeente aangeboden door NMCX.

Aantrekkelijke winkelgebieden
NMCX ondersteunt in opdracht van de gemeente Haarlemmermeer winkeliers met inspiratie, promotiemateriaal of schoonmaakbenodigdheden. Samen met het actieteam van Steef en winkeliers in Hoofddorp werd er tijdens de campagne regelmatig spontaan zwerfafval van straat opgeruimd.

Virgil Bawits, projectleider zwerfafval bij NMCX: “Voor gemeenten die aantrekkelijk willen blijven, wordt aandacht voor duurzame en schone winkelgebieden steeds belangrijker. Minder zwerfafval in winkelgebieden is natuurlijk goed nieuws voor duurzaamheid in Haarlemmermeer. Maar een schoon en aantrekkelijk winkelgebied zonder zwerfafval draagt bij aan langer winkelen waardoor er uiteindelijk ook meer besteed wordt. Winkelgebieden zijn tenslotte niet alleen functioneel. De klantervaring wordt almaar belangrijker en winkelen moet vooral ook attractief zijn en blijven.”

Hij vervolgt: “Je ziet nu al dat de consument massaal terug aan het keren is naar winkelgebieden. Een schone, hygiënische en duurzame omgeving wordt daarmee een steeds belangrijkere vorm van klantenbinding voor de detailhandel en biedt bovendien concurrentievoordeel. Schone en duurzame winkelgebieden zullen het op termijn gaan winnen.