Home Blog Pagina 2

Peeze sluit zich aan bij Coffee Growth Group

Koffiebranderij Peeze, één van Nederlands meest gerenommeerde koffiebedrijven gaat over in andere handen en wordt onderdeel van Coffee Growth Group, een nieuwe koffie-alliantie van Nederlandse koffiebedrijven. “Deze keuze biedt mooie kansen om het groeiende bedrijf verder te versterken,” aldus Myriam Lufting, directeur van Koffiebranderij Peeze.

Koffiebranderij Peeze uit Arnhem heeft een geschiedenis die teruggaat tot 1879. Het bedrijf selecteert, brandt en verpakt koffie van hoge kwaliteit en onderscheidt zich door een sterke focus op duurzaamheid. Peeze behoort tot de belangrijkste koffieleveranciers in de Nederlandse horeca- en kantorenmarkt.

De koffiemarkt is sterk in beweging, met meer dan 400 actieve merken en toenemende wet- en regelgeving,” zegt Myriam Lufting, directeur van Peeze. “In combinatie met een opvolgingsvraagstuk hebben we ons afgevraagd wat nodig is om Peeze toekomstbestendig te houden. De aansluiting bij Coffee Growth Group is daarin een logische stap.

Autonome groei en behoud van identiteit
Er is gekozen voor een constructie waarbij Coffee Growth Group eigenaar wordt van Peeze. CGG is recent opgericht door investeringsmaatschappij Berk Partners in samenwerking met de koffiebedrijven van ondernemer Wouter Jansen van Velsen. Tot de groep behoren onder meer de merken Mocca d’Or, Santas Koffie, EARTH Coffee, Café Del Mar en YesPlease. De aangesloten bedrijven blijven autonoom opereren en behouden hun eigen merkidentiteit, waardoor continuïteit, historie en kwaliteit worden geborgd.

Na de overname bedraagt de gezamenlijke omzet van Coffee Growth Group circa 45 miljoen euro en zijn er ongeveer 150 medewerkers werkzaam binnen de groep.

Myriam Lufting treedt toe tot de directie van Coffee Growth Group, naast Wouter Jansen van Velsen. “Deze samenwerking biedt ruimte om op een duurzame manier verder te groeien, met behoud van onze identiteit, waarden en onafhankelijkheid,” aldus Lufting.

Wouter Jansen van Velsen: “Peeze is een onderscheidend merk met een authentiek verhaal en een kwalitatief sterk product. Het vormt een waardevolle aanvulling op onze alliantie. Door de unieke kenmerken van de verschillende merken te behouden en achter de schermen samen te werken, creëren we ruimte voor verdere professionalisering en groei.

Willem Kamps, partner bij Berk Partners: “Met de oprichting van Coffee Growth Group en onze strategische en financiële ondersteuning richten we ons op verdere groei in de Nederlandse koffiemarkt. De combinatie van deze merken biedt veel potentieel, zowel commercieel als op het gebied van maatschappelijke impact. Met onze ervaring uit eerdere investeringen ondersteunen wij CGG bij het realiseren van hun ambities.

Daniël Frijns, partner bij Berk Partners, voegt toe: “Eerlijkheid en transparantie zijn in het DNA van Peeze verankerd, zowel in het merk als in de organisatie. Wij zijn trots dat we Peeze mogen verwelkomen binnen de groep.

Proces
De transactie werd begeleid door Marktlink. Ferry Nahon, partner bij Marktlink: “Tijdens het proces hebben we gesproken met meer dan tien geïnteresseerde partijen. De keuze voor Coffee Growth Group sluit naadloos aan bij de ambitie van Peeze om door te groeien. De combinatie van Berk Partners, met ruime ervaring in vergelijkbare investeringen, en ondernemer Wouter Jansen van Velsen maakt hen tot sterke partners voor deze volgende fase. In een markt die snel verandert, biedt deze samenwerking een solide en toekomstbestendig fundament.

Brancheorganisaties lanceren centrale NIS2 Cyber Score voor inzicht in verplichte cyberweerbaarheid

Wildgroei aan NIS2-vragenlijsten leidt tot verwarring en vergt veel extra tijd van bedrijven

Op initiatief van meer dan 100 brancheorganisaties, en onder regie van platform Samen Digitaal Veilig (SDV), is de website www.nis2cyberscore.eu gelanceerd. De NIS2 Cyber Score biedt leveranciers van NIS2-entiteiten en mkb-bedrijven een eenduidig en betrouwbaar rapport dat inzicht geeft in hun digitale weerbaarheid. Hiermee wil SDV de wildgroei aan verschillende NIS2-vragenlijsten en -checklists in de keten tegengaan, die momenteel voor veel verwarring en tijdverlies zorgen.

De tool bestaat uit een online vragenlijst, opgesteld door onafhankelijke experts op basis van de kernthema’s van de NIS2-richtlijn. Binnen circa 10 minuten wordt een NIS2 Cyber Score bepaald, die laat zien in hoeverre een bedrijf zijn cybersecurity op orde heeft. Na het invullen van de vragenlijst ontvangt het bedrijf een PDF-rapport met de score en een toelichting, dat kan worden gedeeld met klanten.

Europese NIS2-wetgeving in Nederland vertraagd
Hoewel de NIS2-wetgeving in tien landen van kracht is, is deze in Nederland nog niet ingevoerd. Dit zorgt ervoor dat sommige Nederlandse bedrijven vanuit het buitenland bijna dagelijks vragen krijgen over de status van hun cybersecurity. Brancheorganisaties constateren dat leveranciers worden benaderd met allerlei verschillende, zelf opgestelde vragenlijsten en checklists, wat tot veel extra werk en tijdverspilling leidt. De NIS2 Cyber Score biedt hiervoor een kosteloze en gestandaardiseerde oplossing voor vrijwel alle branches, in de vorm van één uniforme vragenlijst voor alle mkb-bedrijven.

“De NIS2-wetgeving is in het leven geroepen om vitale sectoren in Europa beter te beschermen tegen cyberdreigingen,” zegt Daan Hoogendijk, programmadirecteur van Samen Digitaal Veilig. “Veel NIS2-entiteiten zijn straks niet alleen verantwoordelijk voor hun eigen digitale veiligheid, maar ook voor de digitale veiligheid van hun leveranciers, voor zover die een risico vormen. Met de NIS2 Cyber Score kunnen leveranciers, met name mkb-bedrijven die vanwege hun IT-omgeving en -activiteiten als risicovol worden beschouwd, eenvoudig aantonen wat ze op orde hebben en welke verbeteringen nog nodig zijn– zonder dat ze telkens opnieuw verschillende vragenlijsten moeten invullen. De gratis online vragenlijst helpt onnodig veel dubbel werk te voorkomen en biedt duidelijkheid.

NOM investeert in racesimulatorbedrijf Build4Performance voor internationale groeiversnelling

Investerings- en ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM) investeert in Build4Performance (B4P), een producent van hightech racesimulatoren. De investering is gericht op het ondersteunen en versnellen van de internationale expansie en technologische innovatie van het snelgroeiende bedrijf uit Noord-Nederland. De transactie kwam tot stand onder begeleiding van overnameadviseur Marktlink.

Sinds de oprichting in 2018 laat Build4Performance een sterke jaarlijkse groei zien. Het bedrijf ontwikkelt en produceert racesimulatoren volledig in eigen beheer in Nederland. Dankzij deze werkwijze kan het bedrijf snel inspelen op technologische ontwikkelingen en korte toeleveringslijnen garanderen, wat resulteert in hoogwaardige kwaliteit. De simulatieoplossingen van B4P vinden hun weg naar zowel professionele als recreatieve gebruikers, in een wereldwijd sterk groeiende markt.

B4P kent een aandeelhoudersstructuur met vijf participanten, waaronder voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos. Met de toetreding van NOM dragen twee angel investors een deel van hun aandelen over. NOM is ingestapt om de internationale groeiplannen van B4P te ondersteunen en bij te dragen aan de versterking van de regionale kenniseconomie. De combinatie van kapitaal en strategische begeleiding stelt B4P in staat om het bewezen concept verder op te schalen, nieuwe markten aan te boren en de innovatiecapaciteit te vergroten.

Robert Doornbos, aandeelhouder en ambassadeur van B4P: “De toetreding van NOM is een prachtige stap in de groei van Build4Performance. Als voormalig coureur weet ik hoe belangrijk het is om in de juiste technologie te investeren om de prestaties te verbeteren. Met NOM als partner kunnen we onze innovatieve racesimulatoren naar een wereldwijd podium brengen. Ik kijk ernaar uit om samen gas te geven en nieuwe successen te behalen.

Martijn van der Woord, CEO van B4P vult aan: “De investering van NOM stelt ons in staat om onze internationale groeistrategie te versnellen. Naast kapitaal brengt NOM waardevolle expertise mee die ons helpt om onze technologie verder te ontwikkelen en nieuwe markten te betreden. Dit partnership geeft ons de slagkracht om onze positie als toonaangevende producent van racesimulatoren internationaal te versterken.

Alexander Draaijer, investment manager bij NOM: “B4P opereert in een interessante nichemarkt met wereldwijde potentie. Dit soort bedrijven leveren niet alleen hoogwaardige werkgelegenheid en exportgroei op, maar sluiten ook goed aan bij onze focus op digitalisering, duurzaamheid en toekomstbestendige bedrijvigheid in Noord-Nederland.

Vincent Pastoor partner bij Marktlink: “B4P bevindt zich op een cruciaal kantelpunt: de basis voor succes is gelegd, maar er is kapitaal en kennis nodig om de volgende groeifase in te gaan. Met de expertise van NOM haalt B4P de juiste partner in huis om de internationale zichtbaarheid te vergroten en de onderneming naar een hoger niveau te tillen. Er waren veel geïnteresseerden. Uiteindelijk viel de keuze op NOM vanwege hun specifieke ervaring met internationaal groeimanagement en regionale betrokkenheid.

Over Marktlink
Sinds de oprichting in 1996 is Marktlink uitgegroeid tot een van de grootste onafhankelijke overnamespecialisten voor het hogere mkb-segment in Europa. Zelfstandige dealteams, bestaande uit 350 interne Europese Marktlink M&A-specialisten, begeleiden (inter)nationale bedrijven bij overnametransacties.

Marktlink is dit jaar voor het vijfde jaar op rij verbonden aan de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort. Na vier jaar aanwezigheid met ML Connect heeft Marktlink zich dit jaar verbonden als official partner, samen met Heineken, Pon, VDK en Volker Wessels.

Nieuwe slimme warmtepomp met dubbele bronkeuze betrekt gebruiker bij besparing

Joule Group lanceert BEN Dual-Air op HVAC & Water-vakbeurs ISH in Frankfurt

Op vakbeurs ISH in Frankfurt heeft Joule Group, waar Inventum Technologies onderdeel van is, de BEN Dual-AIR geïntroduceerd. Deze slimme all-in-one warmtepomp voor verwarmen, koelen, ventileren en tapwaterproductie onttrekt warmte uit zowel ventilatielucht als buitenlucht. Met deze innovatie speelt Joule Group in op de groeiende vraag naar flexibele, duurzame en efficiënte verwarmingsoplossingen voor grotere woningen, zowel in renovatie- als nieuwbouwprojecten.

De nieuwe warmtepomp zonder buitenunit is zelflerend en maakt gebruik van het natuurlijke koudemiddel propaan. De BEN Dual-AIR heeft een modulerend vermogen van 1 tot 5 kW en is geschikt voor zowel hybride als all-electric configuraties. In een hybride opstelling werkt het systeem samen met een cv-ketel voor warmtapwaterproductie en dient de cv-ketel als back-up bij piekbelasting.

Voor all-electric toepassingen, waarvoor een 2x16A- of 3-fasenstroomaansluiting vereist is, verzorgt de warmtepomp de tapwaterproductie. In de warmtepomp fungeert een elektrisch element als back-up. Verder is de BEN Dual-AIR voorzien van een – in Nederland 190 liter groot – watervat dat volledig is voorgeconfigureerd en uitgerust met alle benodigde onderdelen voor een plug&play-installatie. Vier sensoren in de tank geven de gebruiker nauwkeurig inzicht in hoeveel warm tapwater beschikbaar is, zodat het water in de tank slimmer en efficiënter kan worden opgewarmd.

Dubbele bronkeuze: ventilatielucht en buitenlucht in één systeem
Traditionele ventilatiewarmtepompen onttrekken warmte aan ventilatieretourlucht, een efficiënte methode zolang er voldoende ventilatielucht beschikbaar is. Bij een verhoogde warmtevraag kan dit echter een beperking vormen, omdat ventilatievolumes niet onbeperkt kunnen worden vergroot. De BEN Dual-AIR maakt daarom gebruik van een intelligente bronkeuze, waarbij de warmtepomp zelfstandig schakelt tussen ventilatielucht, buitenlucht of een combinatie van beide. Dit zorgt voor extra vermogen wanneer nodig, zonder concessies te doen aan het ventilatiecomfort. Dankzij deze flexibiliteit is de BEN Dual-AIR ook geschikt voor grotere woningen en minder goed geïsoleerde woningen, waarvoor de huidige generatie ventilatiewarmtepompen vaak ontoereikend zijn.

Zelflerende sturing optimaliseert gezond binnenklimaat en warmwaterproductie
In goed geïsoleerde woningen is de binnenluchtkwaliteit vaak ondermaats. De geïntegreerde luchtflowsensor van de BEN Dual-AIR lost dit op door continu de temperatuur, de luchtvochtigheid en het luchtvolume te meten. Dit kan worden aangevuld met de data van een externe CO₂-sensor. Op basis van deze data past de warmtepomp zowel de ventilatie als de warmwaterproductie dynamisch aan op het bewonersgedrag. Het systeem herkent piekgebruik en geeft bewoners via de app inzicht in de impact van hun keuzes, zoals versnelde tapwaterproductie.

BEN-platform en BEN-app
De BEN Dual-AIR is geïntegreerd in het BEN-platform, waarmee installateurs en gebruikers via de BEN-app prestaties kunnen monitoren en storingen en onderhoud efficiënt kunnen beheren. Software-updates en prestatieverbeteringen worden op afstand uitgevoerd, terwijl het systeem afwijkingen zoals gesloten ventilatieroosters of vervuilde filters automatisch detecteert en meldt. Dit reduceert onderhoudskosten en minimaliseert installateursbezoeken. Op het online BEN-gebruikersplatform kunnen gebruikers onderling tips, ervaringen en instellingen delen. Dit draagt bij aan gebruiksgemak en een betrokken gebruikersgroep.

Dankzij de slimme besturing past deze nieuwe generatie warmtepompen zich dynamisch en efficiënt aan het gedrag en de comfortbehoeften van de gebruiker aan. Het besturingssysteem schakelt bovendien automatisch over op lokaal opgewekte zonne-energie als het aanbod voldoende is.

Duurzaam en modulair ontwerp
De BEN Dual-AIR is ontworpen voor een levensduur van 25 jaar, en volledig modulair opgebouwd, waardoor afzonderlijke componenten eenvoudig kunnen worden vervangen of geüpgraded. Dit draagt bij aan een lagere milieu-impact en een langere levensduur van het systeem.

De productie vindt plaats in Nederland, met hoogwaardige Europese A-merkcomponenten, wat de CO₂-footprint minimaliseert. De warmtepomp voldoet aan de strengste Europese normen en draagt het A+++ energielabel.

Beschikbaarheid en marktintroductie
Joule Group heeft de BEN Dual-AIR gepresenteerd op vakbeurs ISH (17-21 maart, Frankfurt). Het systeem is direct beschikbaar in Nederland bij Inventum Technologies, en wordt gefaseerd uitgerold in Europa.

Bedrijfsovername-specialist Marktlink breidt uit naar Zagreb

Kroatië wordt toegangspoort tot de Adriatische M&A-markt na de benadering lokale M&A-specialist.

Bedrijfsovernameadviseur Marktlink breidt zijn Europese aanwezigheid verder uit met de opening van een nieuw kantoor in Zagreb, Kroatië. Dit negentiende kantoor is de eerste vestiging in de Adriatische regio en speelt in op de groeiende investerings- en overnamekansen in Kroatië, Slovenië en Servië.

De leiding van het kantoor is in handen van Dino Bendeković, een ervaren M&A-expert met een sterk trackrecord in zowel Europa als de VS. Bendeković benaderde Marktlink voor een samenwerking en binnen enkele maanden werd de officiële samenwerking overeengekomen.

Dino Bendeković: “Marktlink heeft in Europa een sterke reputatie als partner voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen of laten groeien via overnames. In de Adriatische regio groeit de vraag naar strategische overname- en investeringsmogelijkheden. Ik had al enige tijd de ambitie om een onderneming te starten. Door mijn lokale marktkennis te combineren met de expertise en het internationale netwerk van Marktlink, kan ik mijn droom waarmaken en tegelijkertijd ondernemers in deze regio professioneel begeleiden bij complexe (cross-border) deals en groeitrajecten.

Kansen in een opkomende regio
Terwijl de M&A-markt in West-Europa steeds volwassener wordt, liggen er in de Adriatische regio nog volop kansen. Veel bedrijven hebben onbenut potentieel en de behoefte aan professionele M&A-begeleiding groeit.

Niek Derks, partner bij Marktlink: “De economieën van Kroatië, Slovenië en Servië hebben de afgelopen decennia een enorme transformatie doorgemaakt. Er is een sterke middenklasse van bedrijven ontstaan, met ondernemers die nu nadenken over groei of opvolging. Dit maakt het een zeer interessante markt waar het vaak nog aan de juiste begeleiding bij fusies en overnames ontbreekt. Met onze komst naar Zagreb en de samenwerking met Bendeković brengen we de expertise die nodig is om deze markt naar een hoger niveau te tillen.

Derks vervolgt: “De strategische ligging van Kroatië, Slovenië en Servië tussen West- en Oost-Europa maakt de regio aantrekkelijk voor bedrijven die hun aanwezigheid in Zuidoost-Europa willen versterken. De toetreding van Kroatië tot de eurozone en het Schengengebied draagt bij aan een stabieler economisch klimaat. Daarnaast laat de regio al jaren stabiele economische groei zien in onder andere de sectoren industrie, industriële automatisering en IT. Dit maakt het een interessante markt voor mid-market M&A-deals en vergroot de aantrekkelijkheid voor buitenlandse investeerders.

Internationale M&A-ervaring
Dino Bendeković heeft een indrukwekkend trackrecord met ruim 25 jaar ervaring in M&A en private equity in zowel de VS als Europa, waaronder de CEE-regio (Central & Eastern Europe). Hij behaalde zijn MBA aan de Boston University, Questrom School of Business in Massachusetts.

Als voormalig Head of M&A bij Grant Thornton Northern Adriatic, waar hij negen jaar werkzaam was, heeft Bendeković uitgebreide expertise opgebouwd in complexe overnametrajecten. Zijn samenwerking met Marktlink markeert een belangrijke stap in de verdere professionalisering van de M&A-markt in de regio.

Remake Society zet koers naar een inclusieve samenleving, met hergebruik van grondstoffen en repair als norm

Oxious Talent Factory trekt met Remake Society een nieuwe jas aan

Oxious Talent Factory krijgt met Remake Society een nieuwe naam en identiteit. Met deze rebranding onderstreept het Rotterdamse confectie-atelier zijn missie: het verenigen van circulaire textielproductie en sociale impact binnen een commercieel verdienmodel. De lancering werd vandaag officieel ingeluid door wethouder Tim Versnel (Werk en Inkomen), die het nieuwe beeldmerk onthulde gevisualiseerd op een handgemaakte bodywarmer die hij in ontvangst nam, vervaardigd uit hergebruikte spijkerbroeken en bannermateriaal.

Wethouder Tim Versnel: “Remake Society is een pionier als het gaat om circulaire economie. Hun inzet is goed voor de wereld en voor de stad! Het is inspirerend om te zien hoe snel mensen zich ontwikkelen op gebied van taal en technische vaardigheden. Om zo de stap te zetten naar een betaalbare baan. Ik prijs Esthers doorzettingsvermogen en creativiteit, ze is echt Rotterdamse ondernemer met een sociaal hart.

Van experiment naar bewezen model
Volgens oprichter en mede-eigenaar Esther Smit, tevens Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2024, markeert de naamsverandering een belangrijke mijlpaal: “Remake Society staat voor volwassenheid en een krachtig statement: ons atelier heeft zijn bestaansrecht bewezen. We zetten afval om in waarde, combineren sociale impact met commerciële slagkracht en spelen in op de groeiende vraag naar oplossingen voor de gigantische textielafvalberg.

Het atelier biedt werkgelegenheid aan nieuwkomers, herintreders en mensen die tot nu toe onvoldoende gezien werden in de maatschappij. Door hun ambachtelijke vaardigheden in te zetten voor hoogwaardige productontwikkeling, wordt verspild textiel getransformeerd tot nieuwe, duurzame en modieuze producten.

Circulair verdienmodel
Met de rebranding verstevigt Remake Society zijn positie als repurpose & repair shop voor de mode-industrie. Grote merken als Zeeman, Jeans Centre, KPN, Terre des Hommes en FC 88 werken inmiddels samen met het atelier om restmaterialen, zoals bedrijfskleding en banners, te transformeren naar nieuwe producten of voor reparatie van kleding.

Dankzij dit circulaire model wordt textielafval niet vernietigd, maar commercieel hergebruikt. “We koppelen het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs aan elkaar om een duurzaam ecosysteem te bouwen waarin circulaire productie en sociale inclusie hand in hand gaan. We zijn bovendien de schakel om bedrijven te helpen hun footprint te verkleinen of om te voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van duurzaamheid,” aldus Smit.” We zijn in gesprek met bekende merken en grote spelers in de evenementenbranche die aan willen sluiten bij onze movement.

Van talentontwikkeling naar marktwaarde
Door textielafval te verminderen en een repairservice aan te bieden, creëert Remake Society kansen voor talentvolle vakmensen die nu vaak onbenut blijven en werkloos thuis zitten. Sommigen hebben geen diploma, maar leerden het vak van hun ouders of werkten in productiefaciliteiten voor grote modemerken. Mensen in de bijstand, nieuwkomers en herintreders krijgen bij Remake Society de ruimte om hun vaardigheden te laten zien, een toekomst op te bouwen en een marktconform salaris te verdienen.

Deze mensen, vaak ervaren en getalenteerde confectiemedewerkers, geven textielafval een tweede leven. Door hen bij te scholen en in een professionele omgeving te laten werken, creëren we niet alleen maatschappelijke impact, maar ook hoogwaardige en duurzame mode. Daarmee spelen we in op de groeiende vraag uit de markt,” benadrukt Smit.

Nilson Beds versterkt groei met strategische samenwerking Greendelta

Greendelta Corporate Investments neemt een aandeel in Nilson Beds uit Amersfoort. Samen met eigenaren Rijndert en Marleen Fluit zet Greendelta de komende jaren de groei van het bedrijf voort. Hierbij ligt de focus op internationale groei via buitenlandse agenten en conceptstores, terwijl de kwaliteit en de intensieve samenwerking met gerenommeerde interieurarchitecten gewaarborgd blijft. Marktlink trad tijdens de transactie op als verkoopadviseur.

De afgelopen jaren heeft Nilson Beds een sterke omzetgroei gerealiseerd, mede door het ontwikkelen en produceren van hoogwaardige natuurlijke producten, gecombineerd met snelle levertijden. Het bedrijf heeft de ambitie om zijn positie internationaal te versterken. “Met Greendelta Corporate Investments aan boord zijn we in staat om onze ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren,” aldus oprichter Rijndert Fluit. “We zijn vastberaden om onze klanten nog beter van dienst te zijn en Nilson uit te bouwen tot een toonaangevende internationale speler in de interieurdesignbranche.

Bart Schijen van Marktlink licht toe: “De jarenlange ervaring van Rijndert en Marleen binnen de sector, in combinatie met de financiële slagkracht van Greendelta, vormt een solide basis voor groei. Nilson Beds heeft een sterke reputatie in de branche, en deze samenwerking stelt het bedrijf in staat om klanten blijvend te voorzien van hoogwaardige kwaliteit en persoonlijke service.” Zijn collega Vincent Verellen voegt daaraan toe: “Er was veel interesse vanuit de markt, maar de keuze voor Greendelta Corporate Investments was snel gemaakt. De goede klik en de overtuiging dat Greendelta kan bijdragen aan het realiseren van de ambities van Nilson Beds gaven de doorslag.

Jos Moling en Alex Cauberg van Greendelta: “Wij geven de ambitieuze groeistrategie van Nilson Beds graag verder vorm samen met Rijndert, Marleen en hun team. Wij hadden vanaf de eerste kennismaking een goede klik en waren meteen onder de indruk van de hoge productkwaliteit, prachtig design en sterke positie van Nilson Beds in het premium segment.

Samenwerkingen en onderscheidend vermogen
Sinds de oprichting in 2004 werkt beddenspecialist Nilson Beds voor gerenommeerde interieurdesigners. Daarnaast levert de onderneming maatwerkoplossingen aan particulieren en inspirerende hotels en werkt het met een omvangrijk dealernetwerk. In 2020 opende Nilson als onderdeel van zijn missie de eerste Nilson Experience Store in Amersfoort. Deze showroom, met een oppervlakte van meer dan 1.000 m², biedt een unieke combinatie van slaapcomfort en design. Bezoekers kunnen in de verschillende stijlkamers inspiratie opdoen en krijgen persoonlijk slaapadvies in het SleepLab. Hier worden zij begeleid bij het maken van de juiste keuzes op het gebied van styling en materialen, met optimaal slaapcomfort als doel.

Blik op de toekomst
Agenten en conceptstores in het buitenland spelen een sleutelrol in het vergroten van de naamsbekendheid en het internationale bereik van Nilson Beds. Tegelijkertijd blijft het bedrijf trouw aan zijn kernwaarden: hoogwaardige kwaliteit, duurzaamheid en klantgerichtheid. “We hebben de afgelopen jaren een mooie groei doorgemaakt,” zegt Marleen Fluit. “Samen met Greendelta kunnen we verder bouwen aan onze missie om mensen wereldwijd te voorzien van optimaal slaapcomfort, gecombineerd met tijdloos en innovatief design.

Over Greendelta
Greendelta Corporate Investments is een onafhankelijk investeringsbedrijf, gespecialiseerd in bedrijfsdeelnemingen in middelgrote en grote MKB-ondernemingen. Greendelta ondersteunt bedrijven bij een deskundige en doordachte ontwikkeling met een focus op de lange termijn. De onderneming is sinds 2013 actief en heeft momenteel 18 deelnemingen. De partners van Greendelta hebben brede ervaring in de sectoren productie, handel, dienstverlening en IT.

Haarlemse data-analist (31) verliest ruim een ton door crypto-oplichting

Koen, een 31-jarige data-analist uit Haarlem, is onlangs slachtoffer geworden van geraffineerde oplichting waarbij hij ruim 100.000 euro aan cryptovaluta verloor. Zijn verhaal benadrukt de groeiende risico’s van cybercriminaliteit en digitale oplichting, zelfs voor mensen met een uitgebreide kennis van internet, IT en digitale veiligheid.

Koen, geboren en getogen in Haarlem, noemt zichzelf een ‘data-nerd’. In 2017 begon hij met het investeren in cryptocurrency, aanvankelijk met bescheiden bedragen. Zijn passie voor technologie en digitale veiligheid zorgde ervoor dat hij zijn cryptomunten goed had beveiligd. Toch werd hij slachtoffer van spoofing, een veelvoorkomende en geraffineerde oplichtingstechniek waarbij criminelen de afzender van een e-mail, sms of telefoontje vervalsen.

Zo ontving Koen deze maand op een avond een overtuigende sms die afkomstig leek van zijn cryptohandelsplatform Bitvavo. In de berichtgeving werd hij gewaarschuwd voor een ongebruikelijke inlogpoging vanuit Duitsland in zijn account. Onder druk en paniek volgde Koen de instructies in de sms. “Het telefoongesprek met de zogenaamde fraudeafdeling dat zelfs begon met een heus telefonisch keuzemenu, was zo professioneel en geloofwaardig dat ik er volledig intrapte,” vertelt Koen. “Het was gewoon één groot toneelstuk waar meerdere oplichters een rol in hadden.

Inspelen op emoties
De oplichters speelden in op de angst van Koen om zijn investeringen te verliezen. In een telefonisch contact waar hij werd doorverbonden met verschillende ‘collega’s’, werd hij overgehaald om met zijn crypto account in te loggen via een ‘speciale en beveiligde website’. “Het voelde alsof ik goed bezig was en dat deze specialisten mij echt bijstonden. De klap kwam pas de volgende dag toen ik ontdekte dat mijn geld verdwenen was. Ik was in shock.

Hoewel hij direct actie ondernam door aangifte te doen, zijn tegoeden te traceren en een juridische procedure te starten tegen de betrokken handelsplatforms, blijft de kans op terugbetaling klein. “De ironie is dat ik zelf altijd erg strikt ben met mijn online veiligheid, maar ik heb de deur zelf geopend door mijn wachtwoord in te voeren op een nepwebsite,” aldus Koen.

Politie en burgemeester waarschuwen
Roxy Meints – Spaargaren, woordvoerder bij de politie Noord-Holland, benadrukt hoe geraffineerd oplichters te werk gaan: “Cybercriminelen spelen in op het emotionele deel van ons brein om ons vanuit angst en stress te laten handelen. Ze hopen dat je in de haast waardevolle gegevens achterlaat, zoals bij Koen, die zijn gebruikersnaam en wachtwoord invoerde door een spoofingtruc van oplichters. Stress, urgentie, angst, hebzucht, nieuwsgierigheid en vertrouwen zijn de vijf meest gebruikte psychologische technieken door cybercriminelen. Emoties maken ons menselijk, maar bij een urgent probleem, vreemd verzoek of te mooie aanbieding geldt: blijf kritisch en neem geen overhaaste beslissingen.

Burgemeester Jos Wienen van Haarlem herkent de verschuiving van criminaliteit naar de online wereld. “Als overheid zetten wij alle zeilen bij om samen met politie en het Openbaar Ministerie deze cybercriminelen de pas af te snijden. De hulp van inwoners die hun persoonlijke verhaal delen is daarbij meer dan nuttig. Het kan ons allemaal overkomen, en alleen samen kunnen we de weerbaarheid van onszelf en de mensen om ons heen versterken. Ik ben blij met het project hetslachtofferspreekt.nl, waaraan meerdere gemeenten uit de eenheid deelnemen. Blijf alert en doe altijd aangifte als je slachtoffer bent geworden! De politie kan alle informatie gebruiken om criminele netwerken aan te pakken.

Anderen waarschuwen
Koen roept anderen op om alert te blijven en altijd officiële verificatietools van bedrijven te gebruiken om verdachte berichten te controleren. “Als het mij kan overkomen, kan het iedereen overkomen. Ik heb mijn verhaal aangeboden via de campagnewebsite www.hetslachtofferspreekt.nl om zo te helpen voorkomen dat anderen ook hun geld verliezen aan geraffineerde oplichters.

Deel ook je ervaring
Wil je na het lezen van dit artikel jouw ervaring ook (anoniem) delen om anderen te behoeden voor internetcriminaliteit? Bezoek dan www.hetslachtofferspreekt.nl. Je kunt je ervaring samen met je contactgegevens ook mailen naar cybernhveilig@haarlem.nl. Wij gaan vertrouwelijk om met je informatie. Onze communicatiespecialist neemt eerst contact met je op en bekijkt samen met jou hoe we anderen met jouw verhaal kunnen behoeden voor digitale oplichting en online fraude.