Home Alle persberichten Simfraude dupeert inwoner (69) uit Schagen voor €7.500

Simfraude dupeert inwoner (69) uit Schagen voor €7.500

0
Simfraude dupeert inwoner (69) uit Schagen voor €7.500

Ik zeg niet dat het mij nooit meer gaat gebeuren.” Aan het woord is de 69-jarige Peter* Vermeer uit Schagen, die door een geraffineerde identiteitsfraude via zijn mobiele operator voor bijna €7.500 wordt gedupeerd.

Onlangs begon de telefoon van zijn vrouw opeens kuren te vertonen. Het gezin zoekt er niets achter maar ondervindt er veel hinder aan. Achteraf blijken de kuren debet aan een oplichter, die via een vernuftige adreswijziging bij de mobiele telefonieprovider een simcard aanvraagt op de naam van de vrouw. Een week later wordt de frauduleuze verlenging ontdekt, maar het kwaad is dan al geschied. De dader heeft genoeg tijd om enkele telefonisch bankoverschrijvingen te regelen en het gezin voor €7.500 te duperen.

Moegestreden is hij, wanneer hij na maanden van zelfonderzoek eindelijk licht aan het einde van de tunnel ziet. “In het begin word je afgescheept en wordt de schuld in je eigen schoenen geschoven. Het is makkelijk om je van het kastje naar de muur te laten sturen. Uiteindelijk heeft mijn volhardheid in ieder geval opgeleverd dat de dader is veroordeeld en dat ik ook weet wat er is gebeurd. De politie heeft in ieder geval adequaat gehandeld. Ze hebben de tijd voor mijn verhaal genomen, ik heb ze zelfs een bedankbriefje gestuurd. Ik heb mijn geld terug, maar de tijd en kosten die ik heb gemaakt om te achterhalen wat er is gebeurd, die valt niet te declareren.

De fout is erkend door de mobiele telefonieprovider. Peter: “De eindverantwoordelijke bekende schuld, maar kon mij uiteindelijk niet veel tegemoet komen, omdat het maar om een mobiel abonnement van €10 ging.” Ook de bank had eerder in kunnen grijpen, alhoewel ze het uiteindelijk goed hebben opgelost. “Het geld werd van een ‘slapende’ rekening gestolen. Er werden al tijden geen bedragen meer van deze rekening bij of afgeboekt. De bank heeft via een bericht in de Inbox een mail gestuurd dat er verdachte handelingen op de rekening plaatsvonden, maar als je bijna nooit meer in die rekening komt, dan zie je dat niet op tijd. Via de bank heb ik uiteindelijk het geld teruggekregen.

Geen financiële gevolgen dus, maar het hele zaakje heeft hem wel uiterst wantrouwig gemaakt. “Laatst was er een klein bedrag van mijn rekening afgeschreven. Alle alarmbellen gingen bij mij af; bleek het een afschrijving te zijn omdat ik op de markt met mijn mobiel had betaald,” erkent hij. “Ik ben daarna veel preciezer geworden bij mobiele of online betalingen. Zelfs als het bekenden betreft controleer ik dubbel op rekening en adres. Kortom: alles moet kloppen, voordat ik het verzend.

Dat de dader alleen een kleine taakstraf heeft gekregen, omdat hij volgens de Officier van Justitie al genoeg is gestraft, daar kan ik met mijn hoofd niet bij,” aldus Peter. “De naam en de straat van de dader zijn mij allemaal bekend, maar het heeft geen zin om daar zelf achteraan te gaan. Ik wil geen domme dingen doen.

Criminelen kunnen online de identiteit van een ander aannemen en op naam van dit slachtoffer aankopen doen of geld overboeken. De begunstigde rekening is vaak van een katvanger,” weet Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij politie-eenheid Noord-Holland. “De omvang van cybercrime neemt toe. Doorverhalen zoals die van Peter te delen kunnen we andere mensen waarschuwen om alert te zijn op cybercriminaliteit.

Burgemeester Marjan van Kampen-Nouwen van de gemeente Schagen is blij dat slachtoffers in haar gemeente hun verhaal met anderen willen delen: “Er zijn veel vormen van cybercriminaliteit en de daders worden steeds gewiekster. Ook dit verhaal staat niet op zichzelf. Het heeft impact, zowel financieel als emotioneel. Slachtoffer worden is niet iets is om je voor te schamen. Dus deel je verhaal en waarschuw daar anderen mee.

Doe ook je verhaal
Wil je na het lezen van dit artikel ook jouw ervaring (anoniem) delen om anderen te behoeden voor de gevolgen van internetcriminaliteit? Bezoek dan www.hetslachtofferspreekt.nl voor meer informatie. Je kunt je ervaring mailen naar info@nh-sv.nl. Wij gaan vertrouwelijk om met je gedeelde informatie. Onze communicatieadviseur neemt eerst contact met je op en bekijkt samen met jou hoe we anderen met jouw verhaal kunnen behoeden voor cybercriminaliteit.